Sivut

torstai 23. tammikuuta 2020

HOK-Elanto on huolissaan Helsingin keskustan liikennesuunntielmista


”Keskustan kaupallinen vetovoima uhattuna”
Helsingin uutiset 22.1.2020
Kaisa Paastela oli haastatellut HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalaista aiheesta keskustan liikenteen haittaaminen.

Kirjoitin tässä blogissa 3.1.2017 samasta aiheesta, yhtä huolestuneena. Helsingin kaupunkisuunnittelusta ja kaavoituksesta vastaavat vihreät ovat aikeissa haitata, monella suunnitelmallaan, keskustan yksityisautoilua. Kaupunkibulevardihankkeet on yksi liikenteen hidastamisen trendi, samoin ruuhkamaksut.
Hämeentie on tulossa vain joukkoliikennekäyttöön, Kaivokadulla estetään läpiajo. Kaistoja poistetaan Esplanadeilta, Mannerheimintieltä, Mäkelänkadulla, Lauttasaaren sillalta ja mahdollisesti myös Teollisuuskadulta, joka on ollut yksi tehokkaimmista väylistä ohi keskustan. Jos keskustan läpiajoa kuristetaan, mistä idässä asuvat Helsinkiläiset tulevat tulevaisuudessa ajamaan kaupungin läpi länsipuolella oleviin ja keskustassa sijaitseviin työpaikkoihinsa? Miten pääsevät lännessä asuvat autoilijat keskustaan ja itään? Entä miten päästään ostoksille keskustan liikeisiin kummastakaan suunnasta? Autoilijat eivät lähde kiertelemään näitä liikenne-esteitä, eikä sellainen ole edes järkevää, kun samaan aikaan ollaan liikenteen päästöistä huolissaan. Keskustan liikkeitä kuolee tai siirretään muualle.

Väite, että suuri joukko keskustassa asioivia kulkee julkisilla kulkuvälineillä, on varmasti totta. Karjalainen toteaa kuitenkin väitteeseen, että suurimmat ostokset tehdään kuitenkin henkilöautoilla ”autoileva asiakas ostaa monin kertaisesti enemmän”, ”kaikkia asiakasryhmiä tarvitaan”.

Omana kokemuksenani, voin todistaa samaa. Jos autoilua keskustassa haitataan, perheemme ei tule enää käyttämään keskustan, laajavalikoimaisten elintarvikeliikkeitten palveluja, koska ei ole mitään järkeä seistä kauppamatkalla ruuhkassa. Nykyiset ruuhkat ovat vielä siedettäviä. Harkintaan menee myös shoppailu ja viikonloppuruokailut keskustassa.
Parkkipaikkoja on karsittu katujen varsilta ja pysäköintilaitosten maksut ovat kohonneet erittäin korkeiksi keskustan alueella. Autoilua on ajettu sieltä pois jo näillä keinoin.

Karjalainen toteaa, että kaupankäynti siirtyy uusiin liikenteen solmukohtiin keskustan ulkopuolelle, Triplaan, Rediin, Itä-keskukseen jne. Keskusta kuolee. Se ei pyöri yksin turistien varassa.
Kaupunkisuunnittelun mielestä, ilmeisesti, Triplaankaan ei kaivata asiakkaita idästä tai lännestä liikennettä kuristamalla? Junamatkustajat riittävät? Kuitenkin Triplassa ollaan jo nyt huolissaan läpi ja ohi kävelevien asiakkaiden määrän vuoksi.

Tämä tarkoittaa, että Helsingin suunnitelmat kuivattavat keskustan kaupankäynnin ja sen mukana palvelut turisteille. Turismi ei riitä yksin ylläpitämään keskustan monipuolisia liikkeitä. Mitä turistit enää Helsingin kuolleessa keskustassa tekevät? Aikoinaan turistien palveluita estettiin kaupankäynnin joustamattomilla säädöksillä, nyt ne hoidetaan harkitsemattomilla ja vastuuttomilla liikennesuunnitelmilla.

On selvää, että keskusta saattaisi säilyä elinvoimaisena, jos siellä asuisi paljon ihmisiä, mutta näin ei tällä hetkellä ole ja työssäkäyntikin vaikeutuu yksityisautoilu estämällä.  Asuntoja on eniten tyhjillään, sijoitusasuntoina, juuri keskustan alueilla.  Työpaikat siirtyvät vaikean saavutettavuuden vuoksi muualle.

Allaolevasta linkistä pääsee aikaisempaan artikkeliin jonka lopussa on kaikki yhteystiedot kaupunkisuunnitelun suuntaan. Antakaa keskustan säilymisen puolesta palautetta.
https://politiikkaajapropagandaa.blogspot.com/2017/01/kaupallisesti-menehtyva-keskusta.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti