Kun vuonna 2002 - HUOMATKAA jo vuonna 2002 - homma on potkittu GRECON toimesta alulle, asiassa ei käytännössä ole tuotettu, kuin iso nippu paperia ja nostettu kokouspalkkioita. "Ilmoita korruptiosta" sivusto on lumevaikuttamista, koska valitukset menevät suoraan niille samoille instansseille, jotka virkavirheitä ja vääryyttä ovat kansalaisille tehneet.
Miksi Suomen lakiin ei saada lisäystä, vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi? Siksikö, että erinomainen virassa etenemisen, ja muun aineettoman korruption vaikutusmahdollisuus tukittaisiin poliittisilla mandaateilla toimivilta virkamiehiltä ja poliitikoilta.
Lakia yritettiin saada aikaan 2015, mutta lausuntokierroksen kommenttien vähemmistö sai kaadettua ehdotuksen Onko tämä nykysuomalaista demokratiaa?
https://oikeus.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2016/ehdotuslausunnollekorruptiotatorjuttaisiinkriminalisoimallavaikutusvallanvaarinkaytto.html
Nyt (2023), siis 21 vuoden kiemurtelun ja kaartelun jälkeen, on peräti saatu aikaiseksi jonkinasteinen UUSI LAUSUNTOKIERROS (viivytystaistelua edelleenkin näemmä. Linkki alempana). Itseäni hävettää olla suomalainen. Syvästi ja rakenteellisesti korruptoituneen maan kansalainen, joka voi vain katsella (ja kirjoittaa) vierestä, mitä pojat hiekkalaatikollaan "korruptiontorjunnan" -nimissä puuhastelevat vuodesta toiseen. Lausuntokierroksia kierrätetään ja asioiden päällä istutaan.
"Esitysluonnos vaikutusvallan kauppaamisrikoksen säätämiseksi rangaistavaksi : Lausuntotiivistelmä
Oikeusministeriö Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja"
Julkaisu saatavilla 31.3.2023
https://korruptiontorjunta.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-400-651-4
PYSYVÄ LINKKI: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164802
Kirjoitin AIHEESTA 29.1.2019:
http://politiikkaajapropagandaa.blogspot.com/2019/08/vaikutusvallan-vaarinkayttamisen.html
Vaikutusvallan väärinkäyttämisen kriminalisoiminen
(avoin kirje silloiselle oikeusministerille. Taisi mennä väärään osoitteeseen?)
Hyvä oikeusministeri Häkkänen
Suomi on nyt tuomaroimassa - EU:n puheenjohtajamaan ominaisuudessa - muiden jäsenvaltioiden oikeudellisia epäkohtia. Hyvä niin MUTTA... omassakin pesässä riittäisi siivoamista ja lakimuutoksia.
Olet asemassa, jossa virka-aseman väärinkäytön ongelma tunnetaan erinomaisesti ja olet ilmeisesti yksi asiaan hyvin perehtynyt ja mahdollisesti, näin otaksun, olet tätä toimintaa suitsivaa lakia oikeasti puoltava henkilö oikeusministeriössämme?
Aiheesta vuosikymmenen huolestuneena olleena ja kirjoittaneena, esitän avoimen kirjeen (julkaistaan verkossa) muodossa kysymyksen:
Miten ihmeessä on jälleen kerran vesitetty tämän lain valmistelu? On pöyrityttävää lukea vuosi vuoden jälkeen (Matikkala 2017), että mitään ei asialle tapahdu. Tai eihän siitä kirjoiteta, koska se halutaan haudata ja unohtaa. Kyseinen laki murentaisi poliittisten tahojen keskinäisen sumplimisen ydintä. Esiin valmistelu nostetaan silloin tällöin jotta vaikuttaisi siltä, että jotakin olisi asialle tekeillä. Ilmiselvästi vain EU:n, YK (UNCAC), ja GRECO:n sumuttamiseksi.
Mitä on aikaansaatu 17 vuoden aikana? JARRUTUSTA.
Vuonna 2015 "ei nähty perustetta laille". Miksei nähty? Se on ollut EU:n vaatimus Suomelle, koska Suomessa piilokorruptio rehottaa ilman vastuuseen saattavaa lakia. Poliitikkojen oli turvattava entiset hyvävelikäytännöt. Vuonna 2016 löytyy tällainen teksti "mahdollisesta jatkovalmistelusta" OM:n sivuilta (leike linkitetystä laajemmasta tekstistä) huomaa sana "kiireellisesti":
"Suomi on tehnyt vuonna 2002 varauman Euroopan neuvoston lahjontaa koskevan rikosoikeudellisen yleissopimuksen vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointia koskevaan velvoitteeseen. Vuonna 2010 eduskunta edellytti, että hallitus ryhtyy kiireellisesti valmistelemaan lakiehdotusta vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi.
Vuonna 2015 asiaa valmistellut työryhmä katsoi, ettei ole perusteltua säätää rikoslakiin vaikutusvallan väärinkäyttöä koskevaa säännöstä eikä tehnyt asiaa koskevaa pykäläehdotusta. Asiaa on tämän jälkeen valmisteltu virkatyönä oikeusministeriössä.
Luonnos hallituksen esitykseksi lähetetään lausuntokierrokselle. Tarkoitus on saada ehdotettavasta uudesta rangaistussäännöksestä palautetta, jonka pohjalta päätetään mahdollisesta jatkovalmistelusta."
https://oikeus.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2016/05/ehdotuslausunnollekorruptiotatorjuttaisiinkriminalisoimallavaikutusvallanvaarinkaytto.html
Hallitus ja valmistelijat ovat nyt istuneet lakivalmistelun päällä 17 vuotta, kun useissa muissa EU maissa, muissa pohjoismaissa ja Virossakin on vastaava laki olemassa. Tahtotila puuttuu, kun EU:kaan ei oikeesti pakota. Onko EU:sta tulosa osa valtioidensa poliittisen eliitin rakenteellista suojeluorganisaatiota? Suomen kohdalla on jopa puhuttu Unkarin tiestä? Vertaus voi olla jyrkkä mutta kun piilokorruptiotapauksia on seurannut, se ei vaikuta enää niin kovin kaukaa haetulta.
https://www.facebook.com/groups/rakenteellinenkorruptio
"YK:n yleiskokous otti käyttöönsä vuonna 2003 Korruptionvastaisen yleissopimuksen (UNCAC), jonka myötä sitoudutaan maailmanlaajuisesti korruptionvastaiseen työhön niin kehitysmaissa kuin kehittyneisissäkin maissa,..."
https://www.ykliitto.fi/tapahtumat/yk-paivat/kansainvalinen-korruption-vastainen-paiva
GRECO arvioi raportissaan Suomen toimintaa piilokorruption ehkäisemiseksi:
"... Arviointiraportissaan GRECO toteaa, että Suomen tulee tehostaa korruption vastaista työtä ja korostaa, että kansallisen korruption vastaisen strategian pikainen hyväksyminen ja täytäntöönpanon käynnistäminen olisi tärkeä askel oikeaan suuntaan. Raportissa painotetaan erityisesti sote- ja maakuntauudistukseen liittyviä korruptioriskejä yksityistämisen osalta...."
"Suomi antaa Grecolle raporttinsa suositusten täytäntöönpanosta 30.9.2019 mennessä."
Haluampa nähdä sen kiemurtelun ja poliittisen jargonin määrän mitä tässäkin raportissa tullaan näkemään. Jos raporttia edes koskaan julkaistaan.
https://oikeusministerio.fi/artikkeli/-/asset_publisher/greco-antoi-suomelle-uusia-suosituksia-korruption-ehkaisemiseksi-ja-torjumiseksi
Jussi Matikkalan julkaisu aiheesta jossa todetaan lain olevan edelleen "valmistelussa" ja viitataan vain valmistuneeseen lakiin 30luku/13§:
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/Lahjusrikossaannosten-muutostarpeet.aspx
Tämä lainkohta ei puhu sanallakaan virkamiesten ja oikeuslaitoksen edustajien rakenteellisen vaikuttamisen kriminalisoinnista.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170213
Seuraavassa dokumentissa (Lahjusrikoksia koskevien säännösten
eräät muutostarpeet Oikeusministeriö 2015) todetaan käytännössä vaikutusvallan kriminalisointi "tarpeettomaksi". MIKSI? Siksikö, että oma toiminta hävettää, kun nimi ja seuraamukset muuttuvat? Maan tapa muuttuisi rikokseksi.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/76612
Lakia ja oikeutta kunnioittaen - oikeutta kaivaten:
Hannu Kuukkanen
vanhempi erikoistutkija
eläkkeellä
--------------------
Sivut
▼
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti