Kaupunkimme edustajien mielestä vuonna 2024 saa edelleenkin ajaa ja pysäköidä vapaasti puistoalueilla, kunnes joskus kenties asialle mahdollisesti, aijotaan tehdä jotain. Toivon mukaan onnettomuuksilta vältytään siihen mennessä. Katso sivun alaosan kuvat paikanpäältä.
Alussa tämän vuoden viestittelyni, edelleenkin akuutista aiheesta ja palautekanavan kautta. Kuinka ollakkaan, nyt vastausvelvoite lankesi takaisin vuoden 2022 lähtöpisteeseen, KYMPin "Liikenne-ja katusuunnittelupalvelu" - osastolle. Olisikohan Helsingin kaupungilla syytä tehostaa toimintaansa muutenkin, kuin lisäämällä rahaa työsuhdematkaetuun? (https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010009493.html)
-----------------------------------KIRJEENI-------------------------------------
(kirje käsitteli muitakin kyseisen tien ongelmia ja alkuperäinen kirje oli kertaalleen kiertänyt kaupunkimme organisaatiossa. Tässä läpiajoa koskevaa osuutta editoituna)
... katu (Svanströmintie) jatkuu kevyenliikenteen väylänä (Svanströminrinne) ja jalankulkuväylänä (liikennemerkillä) mutta se ei pidättele esim. kuvissa näkyvää kauhakuormaajaa, eikä useinkaan myös noita henkilöautoja ja niiden perävaunuja. Autot eivät enää uskalla, läsnäollessani, ajaa läpi mutta kun silmä välttää Svanströminrinteen puistotie jatkuu heidän tulkintansa mukaan "ajotienä".
Aikoinaan kävelytien osuuden (Svanströminrinne) liikennerajoittimena oli kaksi puupaalua. Paalut katkoi tai/ja kaivoi ylös, joku perutusvaihteen kadottanut autoilija tai kauhakuormaajakuski. Pystytin niitä takaisin muutaman kerran ilman vaikutusta. Paalut oli usein heitelty puistometsään. Sittemmin paalut korvattiin moottoriajoneuvolla-ajokieltomerkillä, joka ei estänyt moottoriajoneuvoja sekään. Nyt tuo kevyenliikenteen merkki on "näennäisyritys" estää läpiajoa. Sehän käytännössä sallii, tilapäisesti, jalankulkutien käytön ajoväylänä. Lainaus tieliikennelaista:
"18 § Tien eri osien käyttö
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. ... Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."
Kyseinen puistotie (Svanströminpolku) liittyy Reiherintien jalkakäytäävään puskien takaa (kaupungin puistoa ks. kuvat) joten kyseessä on myös todellinen vaaratilanne (huomattava haitta), kun puistotietä kaahaava auto tupsahtaa jalkakakäytävälle. Läheltäpititapauksia on nähty.
Nämä "tapaoikojat" eivät näytä säästelevän kaasujalkaa.
Laittakaa esteeksi osittain kadun sulkeva metalliportti, kuten muutamassa muussakin, vastaavassa tapauksessa, Laajasalon läpikulkuesteenä näyttää olevan. Tämä toteuttaisi kaupunkimme asukasdemokratiaa, (vai ovatko jotkut asukkaat demokraattisempia kuin toiset?).
Portteja löytyy mm. Reposaarentie katkeaa Sarvastonkaaren ja Laajasalonkaaren väliltä (ks. kuva), Sarvastonrinne katkeaa Sarvastonkaarta ennen, Ruudolfinkuja katkeaa Rudolfintieltä, Purjetuulentie Jollaksessa katkeaa portilla ennen Itätuulentietä...
-------(Otto Tarnasen ystävällinen vastaus alla)--------
05.09.2024 klo 09:51
Hei ja kiitos tiedoista
Virallista päätöstä ajoesteistä kyseisellä kohdalla ei ole, mutta ehdotuksesi on mielestäni harkittavissa. Ajoesteet vaikuttavat ajon estämisen lisäksi mm. sujuvaan kunnossapitoon ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuteen. Palaute jää meille talteen ja sitä hyödynnetään kun alueen liikenteen ohjausta päivitetään seuraavan kerran.
Ystävällisin terveisin
Otto Tarnanen
Liikenneinsinööri / Liikenne- ja katusuunnittelupalvelu
Helsingin kaupunki
-----------------------------------------------------------------
Otto Tarnasen vastauksessa portti olisi mahdollisesti haitallinen pyöräilijöille? Sen puute on suurempi vaara Reiherintien jalkakäytävää ajavan, pyöräilevän lapsen, kannalta.
Ajoeste tuskin aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa pyöräilijöille, koska kyseisen kaltaiset puoliportit vain kaventavat ajotilaa siten, ettei auto enää portista mahdu. Vastaavat portit ovat toimineet vuosikausia täysin vaarattomasti luettelemissani kohdin Laajasaloa, eivätkä näytä haittaavan myöskään katujen kunnossapitoa, koska ne voidaan avata melko vaivatta. Pyöräilijöille on myös tehty Laajasalontien rinnalle oma pyörätie, joten Svanströminrinne ei ole varsinainen pyörätie. Oikomistarkoituksessa saapuva autoilija ei viitsi persettään penkistä nostaa portin avatakseen.
Lumiaura on aikoinaan päässyt vaivatta Reiherintien + Svanströmintien suunnista ajamaan lumet suluista huolimatta, jos ei jaksa avata porttia. Miten kunnossapito lienee sitten toimii noiden muiden porttien kohdilla, kun Svanströminrinne näyttää niin mahdottomalta paikalta?
Jalankulkijoiden, tai lapsipyöräilijöiden turvallisuus ei näytä kaupunkimme viranhaltijoiden vaa-assa painavan.
Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Uskoisitteko, jos kuski väittää tulleensa tuohon virallista katua, eikä Svanströminrinteen puistotietä? Kuva: 2023 03 23
Svanströminpolun Reiherintien päässä on toistuvasti, useitten eri autojen jälkiä lumessa ja hiekassa. Usein liikennettä on näkynyt iltaisin ja öisin. Kuva: 2023 02 07
Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Peräkärry on ollut paikalla toistumiseen. Näkyy näissäkin eri kuvissa. Peräkärryjä on useita, erilaisia, mutta parkkipaikka on sama. Kuva: 2024 08 22
Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Koska nokka on poispäin menossa, on erittän mahdollista, että auto on saapunut Reiherintietä puistokäytävää myöten. Kuva: 2024 08 22.
Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Täsä auton nokka on Reiherintielle päin. Uskotteko, että auto poistuttaessa, käännettiin viralliseen poistumissuuntaan? Autoa ei ole helppo kääntää kapealla tiellä ja useammaltakin autoilijalta on ollut peruutusvaihde hukassa. Taustalla näkyvä auto on lainmukaisella pihaparkkipaikalla.
Portti on toiminut vuosikymmenet ilman ongelmia. Mikä estäisi portin toiminnan Svanströminpolulla? Portti kääntyy kevyesti ja sallii kunnossapidon.
Svanströminrinteen kevyenliikenteen merkki ei enää edes näy Reiherintien suunnasta. Tosin, kuten olen jo aikaisemmin todennut, sillä ei ole autolla oikaiseville mitään merkitystä. Jopa Svanströmintien asukkaita on nähty käyttävän puistotietä ajoväylänään.
Näkymä Svanströminrinteen päässä Laajasalontien suunnasta Reiherintien mäen suuntaan. Svanströminpolku häämöttää puskan takaa. Voi vain kuvitella tilannetta, että pieni pyöräilijä saapuu jalkakäytävää ja auto ajaa Svanströminrinnettä puskista päälle? Oikovien autojen nopeuksista päätellen, reagointiakaa ei käytännössä ole. Eikö osavastuu ole KYMPn liikennesuunnittelijoiden, vaikka se tuskin invalidisoitunutta tai kuollutta lasta ja hänen vanhempiaan lohduttaa.