torstai 12. syyskuuta 2024

Viheralueiden merkitys parkkipaikkana ja ajotien jatkeena 2024

Kaupunkimme edustajien mielestä vuonna 2024 saa edelleenkin ajaa ja pysäköidä vapaasti puistoalueilla, kunnes joskus kenties asialle mahdollisesti, aijotaan tehdä jotain. Toivon mukaan onnettomuuksilta vältytään siihen mennessä. Katso sivun alaosan kuvat paikanpäältä.

Alussa tämän vuoden viestittelyni, edelleenkin akuutista aiheesta ja palautekanavan kautta. Kuinka ollakkaan, nyt vastausvelvoite lankesi takaisin vuoden 2022 lähtöpisteeseen, KYMPin "Liikenne-ja katusuunnittelupalvelu" - osastolle. Olisikohan Helsingin kaupungilla syytä tehostaa toimintaansa muutenkin, kuin lisäämällä rahaa työsuhdematkaetuun? (https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010009493.html)

-----------------------------------KIRJEENI-------------------------------------

(kirje käsitteli muitakin kyseisen tien ongelmia ja alkuperäinen kirje oli kertaalleen kiertänyt kaupunkimme organisaatiossa. Tässä läpiajoa koskevaa osuutta editoituna)

... katu (Svanströmintie) jatkuu kevyenliikenteen väylänä (Svanströminrinne) ja jalankulkuväylänä (liikennemerkillä) mutta se ei pidättele esim. kuvissa näkyvää kauhakuormaajaa, eikä useinkaan myös noita henkilöautoja ja niiden perävaunuja. Autot eivät enää uskalla, läsnäollessani, ajaa läpi mutta kun silmä välttää Svanströminrinteen puistotie jatkuu heidän tulkintansa mukaan "ajotienä".

 Aikoinaan kävelytien osuuden (Svanströminrinne) liikennerajoittimena oli kaksi puupaalua. Paalut katkoi tai/ja kaivoi ylös, joku perutusvaihteen kadottanut autoilija tai kauhakuormaajakuski. Pystytin niitä takaisin muutaman kerran ilman vaikutusta. Paalut oli usein heitelty puistometsään. Sittemmin paalut korvattiin moottoriajoneuvolla-ajokieltomerkillä, joka ei estänyt moottoriajoneuvoja sekään. Nyt tuo kevyenliikenteen merkki on "näennäisyritys" estää läpiajoa. Sehän käytännössä sallii, tilapäisesti, jalankulkutien käytön ajoväylänä. Lainaus tieliikennelaista:

"18 § Tien eri osien käyttö
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla. ... Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

Kyseinen puistotie  (Svanströminpolku) liittyy Reiherintien jalkakäytäävään puskien takaa (kaupungin puistoa ks. kuvat) joten kyseessä on myös todellinen vaaratilanne (huomattava haitta), kun puistotietä kaahaava auto tupsahtaa jalkakakäytävälle. Läheltäpititapauksia on nähty.

Nämä "tapaoikojat" eivät näytä säästelevän kaasujalkaa.

Laittakaa esteeksi osittain kadun sulkeva metalliportti, kuten muutamassa muussakin, vastaavassa tapauksessa, Laajasalon läpikulkuesteenä näyttää olevan. Tämä toteuttaisi kaupunkimme asukasdemokratiaa, (vai ovatko jotkut asukkaat demokraattisempia kuin toiset?). 

Portteja löytyy mm. Reposaarentie katkeaa Sarvastonkaaren ja Laajasalonkaaren väliltä (ks. kuva), Sarvastonrinne katkeaa Sarvastonkaarta ennen, Ruudolfinkuja katkeaa Rudolfintieltä, Purjetuulentie Jollaksessa katkeaa portilla ennen Itätuulentietä...

-------(Otto Tarnasen ystävällinen vastaus alla)--------

05.09.2024 klo 09:51

Hei ja kiitos tiedoista

Virallista päätöstä ajoesteistä kyseisellä kohdalla ei ole, mutta ehdotuksesi on mielestäni harkittavissa. Ajoesteet vaikuttavat ajon estämisen lisäksi mm. sujuvaan kunnossapitoon ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuteen. Palaute jää meille talteen ja sitä hyödynnetään kun alueen liikenteen ohjausta päivitetään seuraavan kerran.

Ystävällisin terveisin

Otto Tarnanen

Liikenneinsinööri / Liikenne- ja katusuunnittelupalvelu

Helsingin kaupunki

-----------------------------------------------------------------

Otto Tarnasen vastauksessa portti olisi mahdollisesti haitallinen pyöräilijöille? Sen puute on suurempi vaara Reiherintien jalkakäytävää ajavan, pyöräilevän lapsen, kannalta.

Ajoeste tuskin aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa pyöräilijöille, koska kyseisen kaltaiset puoliportit vain kaventavat ajotilaa siten, ettei auto enää portista mahdu. Vastaavat portit ovat toimineet vuosikausia täysin vaarattomasti luettelemissani kohdin Laajasaloa, eivätkä näytä haittaavan myöskään katujen kunnossapitoa, koska ne voidaan avata melko vaivatta. Pyöräilijöille on myös tehty Laajasalontien rinnalle oma pyörätie, joten Svanströminrinne ei ole varsinainen pyörätie. Oikomistarkoituksessa saapuva autoilija ei viitsi persettään penkistä nostaa portin avatakseen.

Lumiaura on aikoinaan päässyt vaivatta Reiherintien + Svanströmintien suunnista ajamaan lumet suluista huolimatta, jos ei jaksa avata porttia. Miten kunnossapito lienee sitten toimii noiden muiden porttien kohdilla, kun Svanströminrinne näyttää niin mahdottomalta paikalta?

Jalankulkijoiden, tai lapsipyöräilijöiden turvallisuus ei näytä kaupunkimme viranhaltijoiden vaa-assa painavan.

Auton edessä näkyy tuo naurettava kevyenliikenteen ja jalankulun ( ja lain mukaankin, myös "tilapäisen" autoilun) salliva liikennemerkki. Aikaisemmin siinä oli "moottoriajoneuvolla ajokielto". Tosin sekään ei autoilijoita paljon hidastanut. Luuletteko, että Volvo kääntää, auton perävaunuineen, viralliseen poistumissuuntaan lähtiessään?


Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Uskoisitteko, jos kuski väittää tulleensa tuohon virallista katua, eikä Svanströminrinteen puistotietä? Kuva: 2023 03 23


Svanströminpolun Reiherintien päässä on toistuvasti, useitten eri autojen jälkiä lumessa ja hiekassa. Usein liikennettä on näkynyt iltaisin ja öisin. Kuva: 2023 02 07

Svanströmintien puistossa säilytetään myös työkoneita. Takana näkyvät autot ovat laillisesti omalla pihalla parkissa. Kuva: 2024 08 29


Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Peräkärry on ollut paikalla toistumiseen. Näkyy näissäkin eri kuvissa. Peräkärryjä on useita, erilaisia, mutta parkkipaikka on sama. Kuva: 2024 08 22


Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Koska nokka on poispäin menossa, on erittän mahdollista, että auto on saapunut Reiherintietä puistokäytävää myöten. Kuva: 2024 08 22.


Svanströmintien puisto on jatkuvasti parkkitilana. Täsä auton nokka on Reiherintielle päin. Uskotteko, että auto poistuttaessa, käännettiin viralliseen poistumissuuntaan? Autoa ei ole helppo kääntää kapealla tiellä ja useammaltakin autoilijalta on ollut peruutusvaihde hukassa. Taustalla näkyvä auto on lainmukaisella pihaparkkipaikalla.

Puoliportti Reposaarentiellä. Laajasalonkaaren ja Sarvastonkaaren välillä.
Portti on toiminut  vuosikymmenet ilman ongelmia. Mikä estäisi portin toiminnan Svanströminpolulla? Portti kääntyy kevyesti ja sallii kunnossapidon.


Svanströminrinteen kevyenliikenteen merkki ei enää edes näy Reiherintien suunnasta. Tosin, kuten olen jo aikaisemmin todennut, sillä ei ole autolla oikaiseville mitään merkitystä. Jopa Svanströmintien asukkaita on nähty käyttävän puistotietä ajoväylänään.


Näkymä Svanströminrinteen päässä Laajasalontien suunnasta Reiherintien mäen suuntaan. Svanströminpolku häämöttää puskan takaa. Voi vain kuvitella tilannetta, että pieni pyöräilijä saapuu jalkakäytävää ja auto ajaa Svanströminrinnettä puskista päälle? Oikovien autojen nopeuksista päätellen, reagointiakaa ei käytännössä ole. Eikö osavastuu ole KYMPn liikennesuunnittelijoiden, vaikka se tuskin invalidisoitunutta tai kuollutta lasta ja hänen vanhempiaan lohduttaa.

Vuoden 2022 valitus samasta aiheesta:

Viheralueiden merkitys ajotien jatkeena vuonna 2022

Kunnallisdemokratian ja viheralueiden kävelyteiden nimissä, olen ollut Helsingin kaupunkiin yhteydessä ilman näkyvää tulosta. Tulkitsen asian niin, että puistoalueilla saa, kaupunkimme edustajien mielestä, pysäköidä ja puistoteitä saa myös käyttää vapaasti ajoneuvoliikenteeseen.

------------------------------------KIRJEENI----------------------------------

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Hannu Kuukkanen
Lähetetty: perjantai 18. helmikuuta 2022 20:38
Vastaanottaja: Aalto Olli-Pekka
Aihe: Svanströmintien puistoalueen läpiajokielto ei toimi
 
Svanströmintien eteläpään läpiajo kävelytietä myöden.
 
Varsinkin työmaa-ajoneuvot (suuria irtolava-autoja) kaahaa Reiherintien
päästä kävelyosuutta pitkin läpi ja vanhukset ja lapset joutuvat
hyppimään hankeen, niitä väistääkseen. Ilmoitin poliisille mutta
tuskimpa tekevät asialle mitään, määrärahojen niukkuussyistä.
Rakennustoiminta on syy MUTTA aikaisempien rakennustyömaiden aikana ei
tällaista trafiikkia ole ollut. Alueen asukkaidenkin pitäisi pystyä
elämään ja liikkumaan tämän kadun varrella.
Vaikuttaa myös siltä, että kun tuo moottoriajoneuvolla ajo kieltomerkki
vaihtui (jostain syystä) jalankulku- ja kevyenliikenteen merkkiin, se
olisi löysentänyt liikennekuria tuossa puisto-osuudella. Pitäisikö
entinen merkki saada takaisin? Tai peräti saada aikoinaan tien
autoliikenteeltä sulkenut tolppa takaisin? Tai puoliportti, tai
betoniporsas kaventamaan autojen kulkua. Liikennemerkit eivät näytä
vaikuttavan. Jalankulkuosuus on nyt todella vaarallinen.
--
Hannu Kuukkanen

--------------------------------VASTAUS---------------------------------

-------- Original Message --------
Subject: VS: Svanströmintien puistoalueen läpiajokielto ei toimi
Date: 21.2.2022 07:31
 From: Aalto Olli-Pekka 
To: Hannu Kuukkanen 
Hei
Kiitos yhteydenotosta, asia ei oikeastaan meidän organisaatiossa kuulu
minulle. Kehotan laittamaan palautteen kaupungin virallista
palautekanavaa pitkin:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute/anna-palautetta
Ystävällisin terveisin
Olli-Pekka Aalto
Tiimipäällikkö
 
Kaupunkiympäristö
Maankäyttö
Liikenne-ja katusuunnittelu
Toiminnanohjaus
PL 58214, 00099 HELSINGIN KAUPUNKI
---------------------------------------------------------------------------------

"Palautekanava" - osoite vaikuttaa vievän suoraan roskapostiin, joten jatkoin vastuuhenkilön etsimistä.

--------------------------------VIESTINI-----------------------------------

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Hannu Kuukkanen 
Lähetetty: maanantai 21. helmikuuta 2022 11:37
Vastaanottaja: Lehmuskoski Ville 
Aihe: Fwd: VS: Svanströmintien puistoalueen läpiajokielto ei toimi

Lähetän viestin edelleen sinulle, koska palaute liikennejärjestelyistä ei kuulemma kuulu Olli-Pekka Allolle, Kaupunkiympäristö Maankäyttö Liikenne-ja katusuunnittelu Toiminnanohjaus osastolle.

Kyseessä on vaarallinen tilanne, joka tuilisi korjata pikimmiten. Alinna alkuperäinen viesti.

Mikäli asia ei kuulu sinullekaan, lähetä suoraan eteenpäin henkilölle, jolle asia kuuluu. Kiitos.

----------------------------------------------------------------------------

Asia ei kuulunut kuulemma Villelekkään. Ville yrittää jälleen saada kirjoittamaan "palautekanavaan", joka ei ole toiminut tapauksessani, automaattista vastausta "Kiitos palautteestasi", lukuunottamatta.

----------------------------------------------------------------------------

VS: VS: Svanströmintien puistoalueen läpiajokielto ei toimi
From Lehmuskoski Ville
To Hannu Kuukkanen
Date Mon 11:44

Tervehdys,

Minäkään en valitettavasti suoralta kädeltä tunne, kenelle asia kuuluu. Mutta Olli-Pekka Aallon teille ohjeistama tapa (nettipalautekanava, johon Aalto antoi linkin) on tässä paras tapa toimia, joka varmistaa viestinne etenemisen oikealle taholle. Suosittelen siis laittamaan tiedon sinne.

Kiitos,
Ville Lehmuskoski

--------------------------------------------------------------------------

Lehmuskoski Ville. Toimialajohtaja. 09 31037100,  · ville.lehmuskoski@hel.fi. Työpajankatu 8 Hki 58. Kaupunkiympäristön toimiala