Oikeusasiamies ei halua tutkia kaavoituksen
hyvävelipäätöksiä.
Edellisessä
kirjeessä oikeusasiamies väitti, että ei voi puuttua asiaan, koska päätös ei
ollut vielä lainvoimainen. Nyt uuden kantelun aikaan se jo oli hyväksytty
kaupunginhallituksessa ja oli näin ollen kaavamuutos on lopullisessa muodossaan ja sellaisenaan toteuttamiskelpoinen.
Kuitenkaan, edelleenkään oikeusasiamies ei halua tutkia virkamiesten
menettelytapojen lainmukaisuutta, koska hänen mukaansa on käytävä myös hallintoi-oikeudet läpi, ennenkuin virkamiesten virkavirheisiin hän voisi puuttua. Käsittämätöntä, koska virkavirheet on jo tehty. Päätöksen lopullinen muoto tuskin muuttuisi ja jos muuttusi, se johtuisi virkamiesten virheistä, joita pyysin tutkimaan.
Tässä alla kirjeenvaihtoa ja päätös.
Tässä alla kirjeenvaihtoa ja päätös.
-----------------------------KANTELUNI----------------------------
Kantelu
eduskunnan oikeusasiamiehelle
Kantelutiedot
1.
Viranomainen, virkamies tai muu julkista tehtävää hoitava taho, jonka toimintaa
arvostelette. *
Helsingin
kaupungin kaavoitusosaston johto, sekä sen toiminnasta ja ohjaamisesta
poliittisesti vastuulliset: Kaupunginhallitus ja Kaupunkiympäristölautakunta.
Vastauksessanne
18.4.2019 edellytitte, että valittamani kaavamuutos on loppuunkäsitelty.
Päätös
on hyväksytty kaupunginhallituksen (korj. kaupunginvaltuuston) käsittelyssä.
24.4.2019 ja on lainvoimainen.
Laajasalon
kaavoituksessa on tapahtunut ja tapahtuu edelleen määrätietoista ja
hallitsematonta ylikaavoittamista. Kantelukohteena, lähetän uudelleen teille
oleellisen osan
asukkaiden
ja kaavoitusosaston välisestä kaavalausunnosta.
Päätös:
https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2017-010627/kvsto-2019-8/
"Päätösesitys
Kaupunginvaltuusto
hyväksyy 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin 49076 tontin 16 asemakaavan
muutoksen 5.3.2019 päivätyn piirustuksen numero 12525 mukaisena ja
asemakaavaselostuksesta
ilmenevin perustein."
Toivon,
että oikeusasiamies (vaikka onkin poliittisella mandaatilla nimitetty ja siten
vaikuttaa vastoin OM:n ansiokkaasta piilokorruptionvastaisesta projektista
huolimatta,
suojelevan
virkamiehiä mutta ei kansalaisia virkamiesten omavaltaisuuksilta) tutkisi
näiden virkamiesten menettelytavat ja kertoisi tämän kohteen naapuruston
asukkaille, mitä mieltä
se on
virkamiesten menettelyn asianmukaisuudesta ja lainmukaisuudesta Helsingin
kaupungin maineen kannalta merkittävässä asuinaluesuunnittelussa, jossa asukkaat
(ihmiset)
yleensä, ovat olleet lähtökohtana, ei joidenkin tahojen raha ja
talousnäkökohdat.
Tällä
kantelulla mitataan myös tämän kantelutien puolueeton toimivuus, poliittisena
elimenä. Saako kansalainen Suomessa edelleenkään oikeutta ilman poliittisia
vaikutusverkostoja? ”Oikeusasiamiehen tehtävä on valvoa, että viranomaiset ja
virkamiehet
noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa. Hän valvoo myös muita
henkilöitä silloin, kun he hoitavat julkista tehtävää.” (Wikipedia). Tulen julkaisemaan
tämän
kirjeen
ja vastauksenne siihen.
2. Jos
kantelu koskee viranomaisen menettelyä, jota pidätte lainvastaisena, selostakaa
tarkemmin
- kenen
menettelyä arvostelette? *
Mitä
tapahtui? *
Milloin?
*
Missä? *
Muuta? *
Kaavan
nimi:"Gunillantien ja Reiherintien kulma". Laatija:Helsingin
kaupungin asemakaavoituspalvelu Vireilletulosta ilmoittaminen: 12.12.2017
Nähtävilläolo (MRL 65 §): 21.9.22.10.2018 Kaupunkiympäristölautakunta: 5.3.2019
Hyväksyminen: kaupunginvaltuusto, 24.4.2019, Voimaantulo: 24.4.2019.
Tässä
osa lausuntoa kommentoituna. Olen merkinnyt kaikki ne kohdat lausunnossa,
joissa on mielestäni käytetty arveluttavia ja osin lainvastaisia perusteita
kaavamuutoksen läpisaattamiseksi. Kaavoitusprosessissa, sekä
kaupunginhallituksen päätöksessä ei ole noudatettu hallintolain 6 §:ää.
-----------------------------------------------------
GUNILLANTIEN-
REIHERINTIEN KULMATONTTI JA SEN KAAVOITUSVAIHEET
Kaupunkiympäristölautakunnan
esitys kaupunginhallitukselle, Gunillantien ja Reiherintien kulman (49.
kaupunginosa Laajasalo) tarkistettu asemakaavan muutosehdotus (nro 12525)
suluissa minun kommenttini. Alkuperäinen löytyy osoitteesta:
Kaupunkiympäristölautakunta
esittää kaupunginhallitukselle, siis itse asiassa samoille puolueille ja osin
samoille päättäjille eli käytännöllisesti katsoen itselleen (ainakaan
puolueetonta päättämistä ei tällaisella päätösrakenteella saada (hallintolaki 6
§))
•
5.3.2019 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12525 hyväksymistä.
Asemakaavan muutos koskee 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin 49076 tonttia
16.
Lisäksi
lautakunta päättää
• ettei
ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville (ei sillä toki mitään merkitystä
olisikaan, koska muutoksia ei suunnitelmiin tehdä, tämä suunnitelma oli jo
sovittu asianosallisten kanssa (rakenteellista korruptiotako?) (hallintolaki 6
§))
• antaa
vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin,
kannanottoihin sekä julkisena nähtävillä olo aikana saatuihin lausuntoihin ja
muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa
kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Sörnäistenkatu 1, sekä
internet-sivuilla: Päätöksenteko www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi (vastine oli
todellisen asian kiertelyä, ei järkeviä tai lakiin perustuvia perusteita
(hallintolaki 9 §))
•
ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n
mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille,
jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa. (tämä tarkoittaa, että asukkaiden
kuuleminen kuitataan asian kiertelyllä (hallintolaki1§, 9 §), muuttamatta
piirtoakaan suunnitelmissa. Kuunnellaan mutta ei tehdä kuullun mukaisia
muutoksia. Toinen talo siirtyi merkityksettömän 1m - 1,5m Reiherintiestä, se ei
käytännössä merkitse yhtään mitään. Tämä tehtiin jo heti ”voittaneen”
kilpailuehdotuksen jälkeisessä kaavan tarkennuksessa, luultavasti vain siitä
syystä, että voidaan sanoa korjauksia tehdyn ja siirto oli rakennuttajallekin
merkityksetön. Räystäskorkeuden pudotus saman verran olisi jo ollut jonkin
asteinen vastaantulo, toisin ei suinkaan riittävä. Vaatimuksissamme puhutaan
miinus viidestä - kuudesta metristä)
Rakennuttajat:
Pallas Rakennus Etelä-Suomi Oy ja Kojamo Oyj (molemmilla on puoluepoliittisia
sidoksia Suomen nykyiseen hallitukseen ja toisella myös kaupunginhallituksen
edustajiin. Ns. ”rakenteellinen korruptioko?” ilmeisimmin, joka tapauksessa,
poliittiset suhteet toimivat. Tällä samalla perusteella voidaan tulkita, että
poliittisesti nimitetty oikeusasiamies, sekä apulaisoikeusasiamies olisi jäävi
osallistumaan tämän asian tutkimiseen, käsittelyyn ja päätöksiin tästä asiasta,
kuten myös kaikista muista poliittisin perustein nimitettyjen virkamiesten
virkavirheistä joka seikka on koko oikeusjärjestelmän suuri paradoksi
(hallintolaki 28 §))
Peruste:
Pallas Rakennus Päijät-Häme oy on poliittisten verkostojensa kautta
Keskustapuoluelainen yritys, sekä E-osuusliikkeen kautta myös
Sosialidemokaatteihin. Kaikissa tapauksissa sillä on tunnetut poliittiset
verkostot takanaan.
”Miten
rahoittaa puolueen toimintaa?
Suomessa
se on tapahtunut erilaisten säätiöiden ja yhtiöiden kautta. Demareilla on ollut
VVO ja kepulla Nuorisosäätiö.”
Tähän
voisi lisätä Uuden Suomen toimittajan unohtamat, oikeistoa ja muita poliittisia
puolueita rahoittavat järjestöt mutta se ei kuulu tämän valituksen piiriin
ainakaan toistaiseksi. Tämä osoittaa poliittisin perustein toimivan
oikeusvalvonnan pysyvän heikkouden (hallintolaki 28 §).
MISTÄ
KAAVOITTAJALLE HUOMAUTETTIIN:
Tekstit
lainausmerkeissä kaupungin kaavoittajan kirjoittamia, suluissa minun kommenttini.
”Helsingin
kaupunki käynnisti keväällä 2016 ensimmäistä kertaa Kohtuuhintainen kerrostalo
-kilpailun, jonka tavoitteena oli löytää uusia ratkaisuja kohtuuhintaiseen
asuntorakentamiseen”. (Kilpailu ei ollut avoin eli siitä ei tullut tietoa
asukkaille tai muille kuin kutsutuille suunnittelijoille, kilpailuehdotukset
eivät olleet nähtävillä ennen tulosten julkistamista? Eli hanke lähti
”puskista”, eikä asukkaat voineet evästää suunnittelijoita. Kaavaylitys oli
sovittu kaavoittajan kanssa heti lähtömetreillä. Kaupungin kaavoittajan
puolustelua oli "kilpailun julistaminen ei ole kaavoitusta".
Kuitenkin kilpailun tulos muutettiin ja haettiin kaavaksi sellaisenaan.
Menettely ei ollut hyväksyttävä ja oli lainvastainen - (kilpailulaki 1 §)
(kuntalaki 1 §))
”Kerroslukumäärää
on kasvatettu (5 -> 7 kerrosta) niin, ettei kaavan räystäskorkeus nouse”.
(räystäskorkeus on tässä se varsinainen ansa (hallintolaki 9 §). Tässä ei
puhuttu enää kerrosmääristä, vaan korkeusmetreistä. Talo voitaisiin tämän
mukaan rakentaa (entisestä jo sovitusta 5-kerroksen 2017 kaavasta poiketen) 20
metriä korkeaksi olipa kerroksia kuinka vähän/paljon tahansa. Kaavassa ei näy
räystäskorkeutta. Edellinen suunnitelma oli viisikerroksinen ja matalampi.
Korkeus on kuitenkin se joka tekee talon ympäristöön sopeutumattomaksi.
Aikaisemmassa kaavassa ei puhuttu korkeusmetreistä, vaan kerroksista. 5
kerrosta on n. 15 metriä EI 20 metriä. (rakenteellista korruptiotako, erittäin
kieroa toimintaa joka tapauksessa ja jonkun taloudelliseksi hyväksi?))
ASEMAKAAVAN
YLITYS: Viimeisin uusi, alkuvuodesta 2017 voimaan tullut kaavaseloste osoittaa,
että kaavasuunnitelma on muuttunut saman vuoden aikana. Nyt
kaavamuutosselosteessa HEL2017-010627 sanotaan: ”Hanke on kooltaan 11 250 k-m2,
josta uutta asuntokerrosalaa on 2 650 k-m2 . Asukkaita tontille tulee yhteensä
noin 250 henkeä.” (Tämä tarkoittaa että alkuvuonna hyväksytty kaava ylitetään
nyt 2 650 k-m2. Kaavan rajoitukset ovat olleet suunnittelijoiden =
kilpailijoiden tiedossa. Kaavaylitys on tarkoituksellinen ja kaupungille
mieleinen, olemassa olevaan rakennuskantaan ja maisemaan sopeutumisesta ei
näytä olevan väliä. Kaavojen rakennusoikeudet nyt vaan kerta kaikkiaan on tehty
ylitettäviksi, nykyisen kaavoitusjohdon mielestä (Vihreät vetovastuussa -
rakenteellista korruptiotako? Mitä Vihreät hyötyvät? Ainakin apulaispormestarin
tittelin ja vaikutusvallan).
Vaadimme,
että uusi rakennushanke pitäisi sovittaa lainvoimaisen 2017 asemakaavan
mukaiseksi.(Eipä vaikuttanut vaatimus mitään, kuten ei vaikuta yleensäkään.
Asukkaiden kuuleminen on nykyään vain kiusallinen osa pakollista prosessia.)
(Kaavoittaja
tunnustaa:) ”Kojamon ja SSR Uusimaa Oy:n ehdotus tontin käytöstä poikkeaa
asemakaavan mukaisesta mm. suuremmalla rakennusoikeuden määrällä ja rakennusten
kaavan mukaista suuremmilla pohjapinta-aloilla. Rakennusten kerrosluku on
voimassa olevan kaavan mukaista suurempi,” (huomattava on, että rakennuttaja
ehdottaa rakennusoikeuden kasvatusta yli kaavan itse). (Helsingin kaavoittaja
puolestaan vetosi kerrosmäärän muutoksessa, että autotallit on siirretty
kivijalasta pihakannen alle. Kuitenkin, kun tarkastellaan edellisen kaavan
mukaista suunnitelmapiirrosta, ne on siinäkin merkitty pihakannen alla
sijaitseviksi. Kyseessä oli tarkoituksellinen asukkaiden harhautus, kuten
hihasta vedetyt korkeusmetrit ja eikö autotalli ole kerros? (hallintolaki 9 §))
”Kiinteistölautakunta
esitti tontin rakentamisen toteuttajaksi Kojamo Oyj:n (entinen VVO-yhtymä Oyj)
ja SSR Uusimaa Oy:n (nykyinen Pallas Rakennus Etelä-Suomi Oy). Toteuttajan
valinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota rakentamisen kohtuuhintaisuuteen ja
asuntojen hinta-laatusuhdetta parantaviin ratkaisuihin.”
(Mutta
on unohdettu kiinnittää huomio yritysten epämääräiseen historiaan, luotettavina
kumppaneina ja rakentajina. Molemmilla on tahroja menneisyyden kilvessä sen
verran, että on ollut edullista vaihtaa nimi. Uuden brändin rakentaminen on
kallista. Molemmilla firmoilla on myös tunnettua poliittista taustaa. Viittaan
myös toisen kumppanin talousrikostutkintaan, toisen kumppanin heikkoon
rakentamisen laatuun ja molempien poliittisiin sitoumuksiin, jotka vaikuttavat
niiden toimintaa ohjaavasti. - rakenteellista korruptiotako? Tässä hyötyjen
suunta on jo osoitettavissa).
(Kaavoittaja
vetosi myös 2002 yleiskaavaan joka oli 2017 vielä ainut lainvoimainen.
Yleiskaava 2002 kuitenkin sanoi: ”Rakennettujen kortteleiden ja tonttien
tiivistämismahdollisuuksia tutkitaan mm. rakennustehokkuuden lisäämisellä
(esim. e = 0,2 => 0,3 - 0,4) niin, että asuntoalueiden omaleimaisuus
säilytetään". Yleiskaavaluonnos ei sisältänyt mitoituksessa yhtään
olemassa olevan korttelin tai tontin rakentamistehokkuuden nostamista ja
tiivistämistä. Korotus vuoden 2002 yleiskaavasta 2016 kaavaan oli
kymmenkertainen. Tämä oli odotettavissa olevaa kehitystä väestötilastojen
valossa mutta nyt oltiin menossa jo senkin yli. Kaava kaavalta rakennusoikeuksia
ylöspäin hinaten. Mutta tämähän on nyt ”maan tapa” ja varsinkin kaupunkimme
kaavoittajan tapa - rakenteellista korruptiotako? Kaupunki hyötyy
tonttitehokkuuden verotuksellisesta noususta ja rakennuttajat hyötyvät myytävän
tai vuokrattavan rakennustilan kasvusta. Nykyisen naapuruston asukkaitten
hyödystä, maisemallisista haitoista, eikä tulevienkaan asukkaiden hyödyistä,
ole puhettakaan. Laajasalon koulujen kapasiteetti ja liikenneratkaisut
laahaavat pahasti rakennusvauhdin perässä. Huomenna ei asukas tiedä,
millaisella alueella hän asuu, koska pitkäjännitteisiä kaavasuunnitelmia ei
enää ole Helsingissä ja kaikki on muutettavissa kaavoittajan mielijohteiden
mukaan, postimerkkikaavoituksin.
PERUSTELUT
ja vastaperustelut Gunillantien Reiherintien kulmatontin ylikaavoittamisesta
Huomioitava
on, että rakennuttajien järjestämä suunnittelukilpailu oli julistettu vuonna
2016 keväällä, tämä (2017) vahvistettu kaava oli jo kaavoittajan tiedossa,
koska se oli jo tuolloin neuvoteltu ja vähintäänkin uuden suunnitelman
kestäessä, tieto on ollut mahdollista toimittaa suunnittelijalle. Rakennuksen
suunnittelija ei tätä tietoa kiistänyt saaneensa, kasvokkain asiasta
keskustellessamme. Hän puolusti massan kasvattamista ainoastaan ”edullisen”
rakennusratkaisun saavuttamiseksi, mutta kenelle edullisen?.
Massan
kasvattaminen on tietysti suunnitelman tilanneen rakennuttajan etu. Sellaista
ei ollut tietenkään aiheellista ottaa esille, kun vahvistettuun kaavaan
(voimassa ollut kaava 2017) merkitty rakennusoikeus sanoo muuta ja rakennuttajan
intressi on vastoin voimassa olevaa kaavaa, jolla myös nykyisten asukkaiden
asuinolosuhteita ja asumisen monimuotoisuutta tulee turvata. ”Asumisen
sisältöinä visiossa ovat erityisesti laatu sekä monipuoliset mahdollisuudet
asua.” (Yleiskaavaselvitys 2013). Useammasta asunnosta saa enemmän tuloja.
Ahneus ei ole kaavanmuutosperuste (hallintolaki 6 §).
Ei ole
mielekästä nostaa rakennuskorkeuksia ja rakennusmassoja kaksikerroksisten
talojen vieressä. Tämän kaltaisen rakennustoiminnan seurauksena, ei pientaloalueen
luonne ole enää entisensä (maankäyttö ja rakennuslaki 12 §). Hankkisitko sinä,
hyvä lukijani, omakotitalon ”kivitalon pihalta”. Kaikkia asumismuotojen tulee
antaa elää ja niitä tulee kunnioittaa. Kaavoittajan saneluvalta ei nykyisellään
ole enää demokraattisen valtion toimintaa.
VAATIMUS
Rakennusprojekti
on sovitettava voimassa olevaan 2017 kaavaan.
Minä ja
perheeni, alueen entisinä ja nykyisinä pientaloasukkaina (43 vuotta),
puolustamme 2017 vahvistetun kaavan rakennusoikeutta, pientaloalueen
reunarakentamiseen paremmin soveltuvaksi. Tätä vatimusta on ajanut Laajasalossa
vuosikausia Laajasalon Pienkiinteistöyhdistys ry myös. Se on aikoinaan
neuvoteltu kaupungin kaavoitusosaston edustajien kanssa ja siihen on usein
viitattu asian kuulemislausunnoissa. Kaavoittajaan tulisi voida luottaa
(maankäyttö- ja rakennuslaki 1 §).
Rakennus
sinänsä on tyylikäs ja sopii kaksi kerrosta matalampana maisemaan ja jo
rakennettuun ympäristöön.
Uusien
rakennusten sijaintia tulisi myös tarkistaa uudelleen (osoitetaan raitiotien
vaatima tila ja raiteitten sijainti), koska Reiherintien leventäminen
(raitiotien käyttöön) on viisainta suorittaa toistaiseksi rakentamattoman
tontin puolelta, kuin se taas on kohtuutonta jo rakennetun tontin puolelta,
josta on jo kertaalleen lohkaistu pala tien käyttöön. Rakennuskaavan (sijainti)
mukainen asettelu, ei anna riittävää tilaa mahdolliselle raitiotielle, jota on
alustavasti Reiherintielle suunniteltu. Kaupunki ei enää suunnitelmaa tunnusta
mutta joka tapauksessa se näyttää äärimmäisen todennäköiseltä, koska
raitiotieinvestointi on kallis ja asiakkaita sille olisi jostain saatava.
Vartiosaari on toistaiseksi jäissä. Metrin tai puolentoista metrin siirto,
sekin vain toisen talon kohdalla on eritäin vähäinen tilan anto raiteille joka
vaatii n. 8 m (raidepari) katualaa. Riippuen siitä, miten raiteiden asennus
sitten suunnitellaan. Kaupungin mittamiehet ovat käyneet jo mittailemassa
vastapäisen omakotitalon pihalla kadun mahdollista levennystä varten. Tällainen
menettely olisi aivan kohtuutonta, koska toisella puolella vasta suunnitellaan
rakentamista ja toisella puolella on asuttu vuosikymmeniä jo kertaalleen
lohkaistulla tontilla. MYÖS rakennettavan alueen lopullinen aluekaava, tulisi
olla valmis ja vahvistettu, juuri tällaisten seikkojen vuoksi.
Kokonaissuunnitelmat puuttuvat, koska kaupunki toteuttaa ns.
"postimerkkikaavoja", jotka eivät liity kokonaisuuksiin. Palakaavat
tehdään erillisissä tiimeissä, joilla on ilmeisen puutteellinen keskinäinen
koordinointi. Liikenne ja yhteiskunnallisten toimintojen suunnittelu ja
toteuttaminen laahaa perässä, eikä yhteyttä talonrakennustoimintaan vaikuta
olevan. Suuria aluesuunnitteluvirheitä tullaan tekemään tällä menetelmällä.
Yleiskaavasta (ns. hehtaarikaava) ei ole nykyisellään minkäänlaista tukea. Se
hyväksyttiin Hallinto oikeudessakin, kuulemma, ihan säälistä. Päätösvirhe sekin.
Olisiko
mitenkään mahdollista, että liikennesuunnittelija toimisi yhteistyössä
kaavoittajan kanssa. Nyt paikalla käynyt kaavoittajan edustaja ei tiennyt
raitiovaunuraiteesta tai tien leventämistarpeesta. Entinen tieto on varmasti jo
vanhentunutta. Mikä instanssi oli lähettänyt mittamiehet paikalle jos
liikennesuunnittelu tai kaavoitus eivät olleet asiasta tietoiset?
3.
Miksi menettely tai päätös on mielestänne lainvastainen?
Olen
perustellut epäoikeudenmukaisuudet suoraan kaavahuomautustekstiin sulkumerkein
erotettuina.
Lainvastaisuus
löytyy lainkohdista:
Perusteet:
luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle, sekä avoin, reilu kilpailutus,.
Maankäyttö ja rakennuslaki 1 §
Hyvän
ja käyttäjien tarpeita palvelevan, terveellisen, turvallisen ja viihtyisän sekä
sosiaalisesti toimivan ja esteettisesti tasapainoisen elinympäristön
aikaansaamista, Maankäyttö ja rakennuslaki 12 §
Kilpailulain
tarkoituksen vastaisuus (mm. 1 §) kanssa (kilpailutuksen epäreilu
toteuttaminen) Se, että kilpailuun osallistuvat firmat valitaan ennakolta
(rajataan osallistuminen) ei ole reilua kilpailutusta julkisissa (kaupungin)
hankkeissa. Myös jonkin/joidenkin toimijan taloudellisen edun maksimoiminen, ei
kuulu kaupungin kaavaosaston toimenkuvaan.
lainvastaisuus:
LAINKOHDAT
JOITA ON RIKOTTU TAI JÄTETTY HUOMIOTTA PROSESSIN AIKANA
MAANKÄYTTÖ
JA RAKENNUSLAKI jota rikotaan yleisesti Laajasalon kaavoissa:
1 §
Luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle, sekä avoin, reilu kilpailutus.
5 §
Alueiden käytön suunnittelun tavoitteena on vuorovaikutteiseen suunnitteluun ja
riittävään vaikutusten arviointiin perustuen edistää:
1)
turvallisen, terveellisen, viihtyisän, sosiaalisesti toimivan ja eri väestöryhmien,
kuten lasten, vanhusten ja vammaisten, tarpeet tyydyttävän elin- ja
toimintaympäristön luomista; (viite: viheralueiden rakentaminen. mm.
urheilupuiston kulttuurihistoriallinen alue rakennetaan asuninnoiksi)
3)
rakennetun ympäristön kauneutta ja kulttuuriarvojen vaalimista; (viite:
viheralueiden rakentaminen. mm. urheilupuiston kulttuurihistoriallinen alue
rakennetaan asuninnoiksi)
4)
luonnon monimuotoisuuden ja muiden luonnonarvojen säilymistä; (viite:
viheralueiden rakentaminen. mm. urheilupuiston kulttuurihistoriallinen alue)
5)
ympäristönsuojelua ja ympäristöhaittojen ehkäisemistä; (viite: viheralueiden
rakentaminen. mm. urheilupuiston kulttuurihistoriallinen alue rakennetaan
asuninnoiksi)
6)
luonnonvarojen säästeliästä käyttöä; (viite: kalliomassojen vastuuton louhinta
ja käyttö)
11)
liikenteen tarkoituksenmukaista järjestämistä sekä erityisesti joukkoliikenteen
ja kevyen liikenteen toimintaedellytyksiä. (yksi raitiovaunusilta ei ratkaise
liikenneongelmia, varsinkaan, kun ainoa maantieyhteys rakennetaan bulevardiksi.
Laajasalo on saari)
12 § ja
hyvän ja käyttäjien tarpeita palvelevan, terveellisen, turvallisen ja
viihtyisän sekä sosiaalisesti toimivan ja esteettisesti tasapainoisen
elinympäristön aikaansaamista
HALLINTOLAIN
pykälien kohdat, koskien hyvää ja oikeudenmukaista hallintoa, ja tähän liittyen
erityisesti haluttomuutta korjata päätöksiä, jotka perustuvat virheellisiin ja
puutteellisiin tietoihin:
1 §
Tämän lain tarkoituksena on toteuttaa ja edistää hyvää hallintoa sekä
oikeusturvaa hallintoasioissa. Lain tarkoituksena on myös edistää hallinnon
palvelujen laatua ja tuloksellisuutta.
6 § Viranomaisen
on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä
toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin.
Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun
päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella
oikeutettuja odotuksia.
9 §
Viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä
28 §
Virkamies on esteellinen (viittaus: oikeusasiamies ja viranomaisten toiminnan
arviointi ja molempien poliittisten taustojen vaikutus päätöksen
oikeudenmukaisuuteen):
4) jos
hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä
toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on
odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa;
7) jos
luottamus hänen puolueettomuuteensa muusta erityisestä syystä vaarantuu.
28 §
Virkamiehen esteellisyyttä koskeva kysymys on ratkaistava viipymättä.
Virkamies
ratkaisee itse kysymyksen esteellisyydestään. Monijäsenisen toimielimen jäsenen
ja esittelijän esteellisyydestä päättää kuitenkin toimielin.
31 §
Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta
selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä
selvitykset.
50 §
Viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen,
jos:1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;
2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen; 3) päätöstä tehtäessä
on tapahtunut menettelyvirhe
KILPAILULAINKOHDAT:
1
§Tämän lain tarkoituksena on terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun
turvaaminen vahingollisilta kilpailunrajoituksilta.
Tätä
lakia sovellettaessa on erityisesti otettava huomioon markkinoiden
toimintaedellytysten ja elinkeinon harjoittamisen vapauden suojaaminen niin,
että myös asiakkaat ja kuluttajat hyötyvät kilpailusta.
KUNTALAKI:
1 §
Tämän lain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon
sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan
toiminnassa. Lain tarkoituksena on myös edistää kunnan toiminnan
suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä. Kunta edistää asukkaidensa
hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut
taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
4.
Oletteko kannellut tai valittanut asiasta jo muulle viranomaiselle? *
Mille
viranomaiselle? *
Milloin?
*
Onko
asia jo ratkaistu? *
Tuossa
edellä on jo kantelu kaavahuomautuksen muodossa ollut kahteen kertaan
käsiteltynä kaavaosastolla. Mitään merkittävää muutosta kaavamuutokseen
kohdistettuihin vaatimuksiin ja voimassa olevaan kaavaan vetoamiseen nähden ei
ole tapahtunut.
Asia on
ratkaistu kuulemista oleellisilta osin huomioimatta. Siitä syystä tämä kantelu
on kirjoitettu.
Kukaan
muu ei tänään voi vaikuttaa kaavoitukseen, kuin naapuriasukas ja
asukasyhdistykset ja hekin ovat voimattomia kaavoittajan mielivaltaa vastaan.
Kaavoittaja on nostanut itsensä kaiken päätännän yläpuolelle, vailla valvontaa.
Aikaisemmin ELY-keskus pystyi katsomaan puolueettomammin kaavoitusta mutta nyt
sellaista tahoa ei enää ole asukkaiden käytettävissä.
Hallinto-oikeus
on tehty kalliiksi tavaksi viedä epäoikeudenmukainen kaava eteenpäin, eikä
sellainen tie ole yksityistalouksien ulottuvissa. On luotu järjestelmä jota ei
valvota käytännössä mitenkään. Kenen etu? EI ainakaan asukkaiden. Toteutuuko
kaavoituksessa kunnallisdemokratia, vaiko kunnallistyrannia?
Viittaan
tämän asian asialliseksi käsittelemiseksi hallintolain kohtiin 31 § ja 50 §,
sekä oikeusasiamiehen omaantuntoon ja vastuulliseen ja riippumattomaan
viranhoitoon.
Tämä
kantelu ja päätöksenne julkaistaan verkko-blogeissa.
www.oikeusasiamies.fi
Yhteystiedot
Postiosoite:
00102 Eduskunta
Käyntiosoite:
Arkadiankatu 3
Puhelin:
09 4321 | Faksi: 09 432 2268
oikeusasiamies@eduskunta.fi
-----------------OIKEUSASIAMIEHEN
VASTAUS-------------
VASTAUS
1 / 1
8.5.2019
EOAK/2741/2019
Hannu
Kuukkanen
osoite
se ja se
Viite:
kirjoituksenne 2.5.2019 oikeusasiamiehelle
VASTAUS
KANTELUUN
Uudistatte
kirjoituksestanne tarkemmin ilmenevin perustein aikaisemman kantelunne
Reiherintien ja Gunillantien kulman (49. kaupunginosa Laajasalo) tarkistettua
asemakaavan muutosehdotusta (nro 12525) koskevassa asiassa, johon apulaisoikeusasiamies
Maija Sakslin on 18.4.2019 vastannut Teille.
Apulaisoikeusasiamies
on todennut vastauksessaan muun muassa seuraavaa:
”Kyseessä
on Helsingin kaupungissa vireillä oleva asemakaavan muutos. Kaupunginhallitus
on 15.4.2019 päättänyt esittää muutosehdotuksen hyväksymistä
kaupunginvaltuustolle, joka päättää asiasta.
Oikeusasiamies
ei yleensä puutu toimivaltaisessa viranomaisessa vireillä olevaan asiaan eikä
asiaan, johon voi hakea vielä muutosta. Oikeusasiamiehen tehtävänä ei ole ottaa
kantaa tai vaikuttaa siihen, miten toimivaltaisen viranomaisen tulee ratkaista
sille kuuluva asia.
Kaupunginvaltuuston
päätöksestä voi tarvittaessa valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen.”
Kirjoituksenne
mukaan ”päätös on hyväksytty kaupunginhallituksen käsittelyssä 24.4.2019 ja on
lainvoimainen”. Toteatte muun muassa, että hallinto-oikeus on tehty kalliiksi
tavaksi viedä epäoikeudenmukainen kaava eteenpäin, eikä sellainen tie ole
yksityistalouksien ulottuvissa.
Asianne
esiteltiin apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinille*. Hänen pyynnöstään ilmoitan
Teille vastauksena, ettei hänellä ole kirjoituksenne perusteella aihetta päätyä
aikaisemmasta vastauksestaan poikkeavaan lopputulokseen kantelunne tutkimisen
suhteen.
*Onko Maija Sakslin oikea henkilö arvioimaan tätä tapausta?
"Demokraattiset Lakimiehet lähti toimimaan kolmikantapohjalla: sen hallitukseen valittiin kolmannes sosiaalidemokraatteja, kolmannes kansandemokraatteja ja kolmannes keskustalaisia."
Eli poliittisesti aktiivinen henkilö on itseasiassa puolustamassa poliittisesti päätettyjä asioita ja poliittisesti nimitettyjen virkamiesten toimia.
Tai onko hän oikea henkilö hoitamaan mitään oikeustoimitapausta? https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016080121983838 Poliisin tutkimattajättämispäätös perustui virheelliseen tonttihintaan. Oikeuslaitos suojelee oikeuslaitosta.
Apulaisoikeusasiamies
toteaa lisäksi seuraavan:
Kaupunginvaltuusto
on 24.4.2019 hyväksynyt kyseisen asemakaavan muutoksen. Päätös ei ole
lainvoimainen ja siitä voi vielä valittaa hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeuden
päätöksestä peritään 260 euron suuruinen
oikeudenkäyntimaksu. Maksua ei kuitenkaan peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa
asemakaavan muutoksen hyväksymispäätöstä valittajan eduksi ts., jos valitus on
ollut aiheellinen. Tällöin voivat myös avustajan tai asiamiehen käytöstä
aiheutuneet oikeudenkäyntikulut tulla korvattaviksi, mikäli valittaja on sitä pyytänyt.
Edellytyksenä kulujen korvaamiselle on se, että olisi kohtuutonta, jos
asianomainen joutuisi
maksamaan kulut itse.
Apulaisoikeusasiamies
kiinnittää vielä huomiotanne siihen, ettei oikeusasiamies voi kumota tai
muuttaa viranomaisen päätöksiä, vaan muutoksen saamiseksi asianomaisen tulee
käyttää laissa säädettyjä muutoksenhakukeinoja.
Esittelijäneuvos
Erkki Hännikäinen
---------------------LÄHETIN
VASTAUSKIRJEEN------------------
Hyvä
oikeusasiamies
Tässä
ei ollut kysymys (kuten selkeästi kirjoitin), päätöksen muuttamisesta, vaan
oikeusasiamiehen tehtävänkuvaan kuuluvana, kavoituksesta vastaavien
virkamiesten toiminnassa ilmenneistä, menettelytapojen laillisuuden
arvioimisesta. Siis viranomaisten listattujen virkavirheidein arvioiminen.
Kaavoittaja
ei aja kaupunkilaisten etua, vaan rakennusfirmojen etua. Tässä vinoutuneessa
edunajamisessaan, se ei ole noudattanut kantelussani mainitsemiani lainkohtia.
Kyseessä on siis viranoimaisen menettelytapavirhe, joka viittaa rakenteelliseen
korruptioon jota oikeusministeriö on ilmaissut vastustavansa.
Nämä
virheet on jo tehty kaavan valmisteluvaiheessa ja sillä tavoin niillä ei ole
enää mitään merkitystä itse kaavan hyväksymisen tai hylkäämisen kanssa. Mitään
ei oikeusasiamiehen toimenkuvan ulkopuolelta ole pyydetty.
Jos
oikeusasiamies on kanssani erimieltä ja voi sen lakiin vedoten perustella,
hyväksyn päätöksenne, muussa tapauksessa epäilen, että oikeusasiamies ei halua
täyttää hänelle asetettua tehtävää, "jostain syystä", tässä asiassa.
Julkaisen
jokaisen kirjeen vastauksineen, joten toivon, että otatte tämän vakavissanne,
puolueettomasti ja siinä muodossa, kun teidän tehtäväkuvanne on määritelty.
"Oikeusasiamiehen
tehtävä on valvoa, että viranomaiset ja virkamiehet noudattavat lakia ja
täyttävät velvollisuutensa. Lisäksi oikeusasiamiehen valvontaan kuuluvat myös
muut silloin, kun he hoitavat julkista tehtävää."
"Oikeusasiamies
valvoo laillisuutta etupäässä tutkimalla hänelle tulleita kanteluita. Hän voi
puuttua epäkohtiin myös omasta aloitteestaan."
Kanteluani
ei ole tutkittu, on viitattu vain päätöksen puuttumiseen jolla ei ole mitään
tekemistä virkamiesten menettelytapojen kanssa.
Tällä
hetkellä päätös on lainvoimainen, koska se on hyväksytty kaupunginhallituksessa
(16/15.4.2019. Kokous, Laajasalon Gunillantien ja Reiherintien kulman
asemakaavan muutos (nro 12525) ). Valitustie ei kuulu normaaliprosessiin, koska
se olisi päätöksen muutos. Nyt voimassa oleva päätös on toteuttamiskelpoinen,
lainvoimainen eli siis lopullinen.
JOS
Päätös viedään hallinto-oikeuteen, hallinto-oikeutta ei kiinnosta virkavirheet
tai muut virkamiesten lainvastaiset toimintatavat. Heitä kiinnostaa itse
päätöksen lainmukaisuus, ei siis menettelytavat, joilla se on tuotettu. Se on teidän
tehtävänne. Älkää laistako vastuutanne.
Hannu
Kuukkanen
--------------------------------------------------------------------------------------------
P.S. Ja kuten "hyvävelikäytäntöön" kuuluu. Ei tähän huomautukseeni ja vaatimukseeni virkamiesten menettelytapojen tutkimiseksi, vastattu mitenkään.
Sakslin, ei Hännikäinen, eikä kukaan oikeusasiamiehen toimistosta.
He siis laistivat vastuustaan ja tehtävästään, josta heille palkkana verotuksen kautta maksamme.
Sakslin, ei Hännikäinen, eikä kukaan oikeusasiamiehen toimistosta.
He siis laistivat vastuustaan ja tehtävästään, josta heille palkkana verotuksen kautta maksamme.
HHO:ta ei myöskään kiinnosta virkamiesten menettelytavat. Se vaikuttaa ennemminkin suojelevan virkamiehiä, kuin heidän uhrejaan, veronmaksajia.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Miksi Sakslin ei tee päätöksiään lain ja oikeuden mukaisesti, alkaa selvitä, kun katsellaan henkilön oman toiminnan historiaan.
VastaaPoistaTörmäsin vanhaan tapaukseen jossa toimeaan edelleen hoitavan apulaisoikeusasiamiehen alihintaisesta tonttikaupasta todettiin poliisin toimesta (väärin perustein), että se ei ole rikos. Oikeudenvalvoja saa edelleen jatkaa toimeaan oikeuden toteutumisen valvojana vaikka on todistanut itse olevansa vilpillinen omissa teoissaan.
Tapaus on kuvailtu Iltalehdessä: https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016080121983838
Vapauttava päätös saatiin nopeasti jo samana vuonna. Poliisin tutkimattajättämispäätös perustui toteamukseen, että rikosta ei ole tapahtunut, koska kauppasumma eroaa käyvästä tontin arvosta ainoastaan 300 euroa.
Tämä tosin ei pitänyt paikkaansa todellisuuden kanssa.
Apulaisoikeusasiamies Sakslin osti miehensä kanssa tontin Sipoon saaristosta vuonna 2008 ja maksoi 4000 neliön pinta-alasta 1000 euroa. Millä perusteella poliisi olikaan arvioittanut/arvioinnut tonttien hinnat Sipoossa?
Maanmittauslaitoksen 2008 tilastojen mukaan minä saan tontin todellisen arvon ja toteutuneen hinnan eroksi noin 29.000-30.000 euroa, joka ei ole enää vähäinen, ja täyttäisi oletettavasti tahallisen harhauttamisen kriteerin.
Vuonna 2008 vapaa-ajan rantatontin neliöhinta oli Maanmittauslaitoksen tilastojen mukaan Etelä-Suomessa keskimäärin n. 7,5-8 euroa m2.
Tämän hinnan mukaan 4000 neliötä maksaisi 30.000-32.000 euroa.
Tämä hinta ei ota huomioon Sipoon saariston ja rantatontin arvon merkitystä mutta antaa viitettä poliisin arvion heikkoudesta, tai tahdosta pyytää todellinen hinta-arvio vuoden 2008 vapaa-ajan tonttihinnoista kyseisellä alueella. Mediaanihinta 2008 Etelä-Suomessa rantatonttien osalta oli vielä kalliimpi 22,95 euroa/m2, jonka mukaan harhautuksen hyöty kasvaa entisestää,n yli 90.000 euroon. Onko tämä minkään mittarin mukaan vähäinen hyöty? Kyseessä on poliisin suunnalta karkea virkavirhe ja Sakslinkään ei selviäisi näillä numeroilla enää syytteettä. Miksiköhän tällaiseen epäkohtaan ei aikoinaan kiinnitetty oikeusvalvonnassakaan huomiota? Toimiko hyväveli/sisar-järjestelmä saumattomasti jälleen kerran?
Virkavirhe on vanhentunut mutta moraaliset tahrat oikeuden kilvessä eivät helposti haalistu.
Tontin arvon lähde: Maanmittauslaitoksen raportti olisi ollut poliisille vapaasti saatavissa osoitteessa:
www.maanmittauslaitos.fi
https://khr.maanmittauslaitos.fi/tilastopalvelu/rest/API/kiinteistokauppojen-tilastopalvelu.html?v=2022.0.0#t511g5_x_2008_x_Maakunta