torstai 1. huhtikuuta 2021

Laittoman uhkauksen syyteoikeus

Arvoisa pääministeri Sanna Marin (avoin kirje)

Toivottavasti pystytte kumoamaan mediassa liikkuvan mielipiteen sananvapautta kaventavasta hallituksen lakihankkeesta. Mieluummin kumoamaan koko lakihankkeen.

"Laittoman uhkauksen syyteoikeus" vaikuttaa verkkomedian vaientamishankkeelta.
Muu julkismedia on onnistuttu vaientamaan poliittisin ja taloudellisin keinoin.
Virkamiehiä ja heidän menetelmiään, ei saisi tämän jälkeen arvostella edes verkkomediassa?

"Laittoman uhkauksen syyteoikeus"? Koska katsotaan toteutuneeksi uhkaus?
Koska katsontaan toteutuneeksi "laiton uhkaus"? Missä kulkee raja? Nykyisten oikeuskäytäntöjen mukaan tuomarin laaja harkintavalta tulee venyttämään rajaa kattamaan kaiken virkamiehen arvostelun. Tämän jälkeen jokainen virkamies voi nostaa kanteen, jokaisesta hänen toimintaansa arvostelleen kansalaisen verkkokirjoituksesta.

Informaatio- ja teknologiaoikeuden professori, oikeustieteen dosentti
Jukka Kemppinen kirjoittaa blogissaan:
"Saako tuomioistuinta ja sen tuomiota arvostella? Kyllä saa. Tuomiota saa myös väittää vääräksi. Vankiloissa on tälläkin hetkellä edustava valikoima ihmisiä, jotka on tuomittu väärin. Omasta mielestään." (ja lainkin mukaan)

Eikö olisi viisaampaa valita puolueettomasti ja kouluttaa virkamiehet kansan lainkuuliaisiksi palvelijoiksi? Minkäänlaisia moitteita ei tarvitsisi kuunnella, lukea ei haastaa, syyttää eikä tuomita. Nyt asiat ovat menneet siihen suuntaan, että merkittävät virkapaikat täytetään poliittisin perustein, poliittisille puolueille uskollisilla henkilöillä. Sopivuus on ohittanut pätevyyden ja moraaliset arvot. Velkaa-velkaa - periaatteen mukaan tuo virkapaikka maksetaan sitten takaisin hyvävelipalveluksella.

https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/Sivut/laittoman-uhkauksen-syyteoikeus.aspx

EDUSKUNNAN SIVULTA POIMITUT LEIKKEET JA KOMMENTIT:

"Oikeusministeriössä on vireillä hanke laittoman uhkauksen säätämisestä virallisen syytteen alaiseksi rikokseksi. Ehdotus koskee tilanteita, joissa uhkaus kohdistuu henkilöön hänen työtehtäviensä tai julkisen luottamustehtävänsä vuoksi silloin, kun uhkauksen esittäjä ei kuulu kyseisen työpaikan henkilöstöön."

Tällä lailla ei missään tapauksessa turvata sananvapautta. Tämä lain tarkoitus on antaa nimenomaan oikeus haastaa verkkokirjoittaja oikeuteen, jos hän on virkamiehen mielestä loukannut tämän menettelytapoja eli kunniaa. Myös muun median sananvapaus voidaan torpata tällä lailla.
"Uhkaus" on tuomarin laajalla harkintavallalla tulkittavissa miten tahansa.

"Hanke liittyy pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaan, jonka eräänä tavoitteena on turvata resurssit ja osaaminen sananvapautta, viranomaistoimintaa, tutkimusta ja tiedonvälitystä uhkaavan järjestelmällisen häirinnän, uhkailun ja maalittamisen torjunnassa ja selvittämisessä, sekä edistää syrjintä- ja viharikostilanteen systemaattista seurantaa."

Tällä lakihankkeella Sanna Marin ja SDP hukuttaa vuoren varmasti kannatuksensa kaikkien ajattelevien äänestäjien joukossa. Herätkää, olemme Unkarin tiellä.

"Virkamiehiin, julkisuudessa toimiviin henkilöihin ja työntekijöihin kohdistuva häirintä on lisääntyvä ilmiö erityisesti sosiaalisessa mediassa. Hallitusohjelman aihetta koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi on käynnistetty myös muita hankkeita kuin tässä käsiteltävä hanke laittoman uhkauksen säätämisestä virallisen syytteen alaiseksi rikokseksi."

Kannattaa muutamaankin kertaan miettiä mitä seuraamuksia lailla ja muilla sananvapautta kaventavilla hankkeilla tulee olemaan. Onko Suomi tämän jälkeen sananvapauden kehitysmaa?


Hannu Kuukkanen
hannu.kuukkanen@elisanet.fi
358407206432
-----------------------

Kannattaa rinnastaa tämä virkamiesten ja poliitikkojen suojelu rakenteellisen korruption suojeluun, jonka suitsiminen ei vaikuta kiinnostavan päättäjiä.

Tämä laki ei etene, rahamaailman (rakennusfirmat ensimmäisinä) ja poliitikkojen (kunnallispäättäjät eritotetn) vastustuksen vuoksi:
https://oikeusministerio.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-259-586-7
"Oikeusministeriö lähetti jo 31.5.2016 -  61 viranomaiselle, yhteisölle ja asiantuntijalle lausuntopyynnön luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle lahjontaa koskevaan Euroopan neuvoston rikosoikeudelliseen yleissopimukseen tehdyn varauman peruuttamisen hyväksymisestä ja laiksi rikoslain muuttamisesta. Esitysluonnos sisälsi vaikutusvallan kauppaamisrikosta koskevan sääntelyehdotuksen." Esitystä puolsi enemmistö lausujista mutta ilmeisesti "rahakkaampi" vähemmistö sai kaadettua ehdotuksen.

On nurinkurista, että OM on miehitetty ja johdettu poliittisin perustein. Oikeusvalvonta ei valvo kansalaisen oikeuksia vaan suojelee vilpillisin ja jopa lainvastaisin keinoin toimivaa, pääosin poliittisin perustein valittua virkamieskuntaa ja erityisesti sen toiminnasta vastuullista johtoporrasta.
https://oikeusministerio.fi/korruptio

Miksi Suomen lakiin ei saada lisäystä GRECON vaatimaan (vuodesta 2002 alkaen) vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisoimiseksi? Siksikö, että erinomainen virassa etenemisen, ja muun aineettoman korruption vaikutusmahdollisuus tukittaisiin poliittisilla mandaateilla toimivilta virkamiehiltä ja poliitikoilta.

JOS poliitikkojen ja poliittisesti nimitettyjen virkamiesten tekemiä laittomuuksia ei saa tuoda esiin, muuttuu Suomi vapaan demokratian irvikuvaksi. On syytä harkita, miltä sananvapautta kaventava Suomi näyttää YK:n ihmisoikeuksien suunnalta? https://valtioneuvosto.fi/-/suomi-on-valittu-yk-n-ihmisoikeusneuvoston-jaseneksi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti