lauantai 22. marraskuuta 2014

Lehdistöllä ja muulla julkismedialla on vastuunsa lamasta



Jos joka tuutista toitotetaan, että ”nythän on lama”, se todella sitten on.

Ilahduin suuresti Suomen kuvalehden 47/2014 artikkelista ”Ristiriitaisia viestejä”. Tämä ei tosin ollut sitä mitä eniten toivon. Pääosa artikkelia käsitteli Suomen talouden heikkoa tilaa MUTTA artikkelin loppupuolella oli Elinkeinoelämän keskusliiton positiivisempiakin lukuja esillä. Ne ”ristiriitaiset”.

Teollisuuden tilausten arvo oli 2014 syyskuussa 55% korkeampi kuin vuosi takaperin. Samoin metalliteollisuuden tilaukset olivat kasvaneet peräti 81%. Vienti nousi 10% ja kauppatase nousi 375 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi.

TÄLLAISIA UUTISIA NYT TARVITAAN JA PALJON ISOMMIN OTSAKKEIN kuin mitä tässä loppukappaleessa asia oli vaatimattomasti esitetty toimittaja Teppo Tiilikaisen toimesta.

90-luvun laman aikaan sattui kuvaava tapaus: Erään suuren suomalaisen elintarvikefirman tuotepäällikkö oli Saksassa elintarvikealan messuilla vierailemassa ja oli yllättynyt kuinka komeasti Euroopan ja USAn elintarviketeollisuus oli messuilla esillä.

Käytäviä kävellessään hän saapui tyhjään huoneeseen jonka seinillä oli jokunen matkailujuliste Suomesta ja peränurkassa oli pöytä, pari tuolia, sekä kaksi kaverusta oluthanan varressa.

Tuotepäällikkö ihmetteli ääneen, että mitä tämä tarkoittaa? Mitä te myytte? Pojat olivat ilmeisen äimistyneitä myös ja vastasivat hetken hiljaisuuden jälkeen: ”Etteks te tiedä, että Suomessa on nyt lama”.

Niin juuri. Jos on lama, antaa sen rauhassa levitä aivoihin asti.

Kuitenkin, ja onneksi, oli tuolloin myös yrittäjiä jotka ymmärsivät, että NYT on juuri sopiva hengähdysaika valmistautua seuraavaan nousukauteen.

Yritykset voivat kehittää uutta toimintavalmiutta, kehittää tuotteitaan tai jopa uuden tyyppisen yrityksen perustamiselle on hyvä lähtökuoppa. Kun pohjalla ollaan, suunta ei voi olla kuin ylöspäin. Uusi yrittäjä tai tuote on lähempänä samoja lähtöviivoja kuin jo markkinoilla olevat, koska tiedotusta ja markkinointitoimenpiteitä on ajettu kaikkialla alas.

Hiljaisilla markkinoilla on hyvin edullista saada myös korkeatasoista työvoimaa ja omaa toimintaa lanseerattua kohtuu edullisin kustannuksin ja valloittaa markkinoita hiljaisemmilta, lamaa surkuttelevilta kilpailijoita. Halpaa rahaakin on ymmärtääkseni tarjolla investointeihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti