SEITSEMÄN VUOTTA VIIVITYSTAISTELUA
Oikeusministeriön (jäljempänä OM)
korruptionvastainen yhteistyöverkosto -projekti on julkistanut lopputuloksen
9.12.2018.
Tuloksen julkistamisen yhteydessä avattiin "ilmiantosivusto".
https://korruptiontorjunta.fi/ilmoita-korruptiosta#EOA-OKA
Tämän "ilmiantosivuston" osoitteet vievät juuri samoille
viranomaisille jotka jo ovat kertaalleen torpanneet kaikki tutkinta- ja
oikaisupyynnöt. Uskotteko vakavissanne, että samat instanssit jotka ovat
korruptoituneita ratkaisujaan tehneet, korjaisi virheensä, kun vääryyttä
kärsinyt kansalainen "ilmiantaa" heidät heidän omaan
sähköpostilaatikkoonsa? Tässä on täysin ummistettu silmät todellisuudelta.
Rakenteellinen korruptio on organisaatioiden sisällä pesivä
"maantapa", hyssyttelyä ja peittelyä. Ei siellä ketään haluta
rangaista tai vääryyksiä oikaista. Kaveria ei jätetä.
Ketä tällä sivustolla hämätään? Ensiksi tietysti kansalaisia mutta viimekädessä
EU:ta tietenkin.
Rahaa ja aikaa on poltettu ainoastaan sumuverhoksi rakenteellisen korruption
peitteeksi.
Tämän artikkelin lopussa, kerrotaan miten homma olisi pitänyt hoitaa,
tarkoituksella, että rakenteellinen- ja piilokorruptio TODELLA kitketään tästä
maasta.
EU:ssa ollaan havaittu, että Suomi ei ehkä olekaan kolmanneksi tai neljänneksi
tai edes viidenneksi korruptoitutumattomin maa. Täällä rehottaa
"piilokorruptio", ja se voi edelleen erinomaisesti. Transparency
Internationalin tutkimus kun ei saa esille piilokorruptiota, niin ”sitähän ei
silloin ole”, valtiovaltamme ajattelumallin mukaan.
OM:n mielestä OECD:n lahjonnan vastainen yleissopimus ja Euroopan neuvoston
yhteyteen perustetun korruptionvastaisen toimielimen (GRECO) antama suositus
(lue kehotus), "on nyt täytetty".
Ihmettelyä aiheuttaa, että tämän 4 + 3
vuoden projektin tuloksena on tehty iso määrä paperia, koulutusta, ohjeita
viranomaisille ja opaskirjoja virkamiehille: "mitä piilokorruptiolla tarkoitetaan"-tyyppiä:
"Tuhmat pojat ja tytöt, ettekö tiedä mitä korruptio on? Maan tapa, jolla
toimitte, ei olekaan laillisuuspohjalle rakentunut”.
Ei kait sellaista olisi piilossa touhuttu, jos sitä ei laittomaksi ole
tiedostettu. Kenties naapuriloosin työkaveri saattaisi kiinnittää huomiota
työkaverinsa touhuihin mutta riittääkö työtoverilla, tai alaisella kanttia
tehdä ilmoitus tai onko hän peräti samassa sotkussa mukana jo huomaamattaan, tai
vain esimiehen käskyä noudattaen? (näin on tapahtunut)
Kollegiaalinen suojelu on eri ammattikunnissa hyvinkin tiukkaa. Kun valitus
menee saman instanssin esimiehelle, luuleeko OM, että kukaan loogisesti
ajatteleva, lähtee omaa työpaikkaansa vaarantamaan? Henkilöllisyyden suojelu on
erittäin hankalaa yrityksissä ja virastoissa, joissa on mahdollista lukea
henkilökunnan sähköpostit ja nettilokit, vaikkapa firman tai viraston
palvelimilta.
TÄMÄ EI TULE TOIMIMAAN.
"Ilmoita korruptiosta" sivusto vie onnettoman vääryyttä kärsineen
ilmoittajan tasan samojen henkilöiden pakeille, joilta valittaja on juuri
piilokorruptoituneen kohtelun, tai päätöksen saanut.
Vääryyttä tehneenä osapuolena on erittäin
useassa tapauksessa virkamieskunta ja poliittiset päättäjät ja maksajana on
aina viimekädessä yksilö ja veronmaksaja, olipa sitten hyvävelisopimuksia tehty
minkälaisen toimijan taholla tahansa. Yritysten välinen toiminta on aivan oma
lukunsa ja sille voisi joku ryhti löytyäkin ilmiantojen kautta, mikäli yritys
ei ole onnistunut verkottumaan sopivien hyväveliviranomaisten kanssa, joka
yleensä juuri on osa "maan tapaa".
Tuskinpa työryhmässä niin naiiveja ollaan.
Tässä ei ole ollut tarkoituskaan saada asioihin laillista järjestystä, vaan
ylläpitää edelleen tuttuja "asioiden hoidon" kaavoja ja hyviä
keskinäisten verkostojen hyödynlähteitä ja rauhoitella raivosta kiehuvia
kansalaisia. Seitsemän vuotta on hyssytelty, että "tässä ollaan asiaa
korjaamassa" ja tuloksena on ainoastaan suuri illuusio.
Projektiin sitoutumisesta voisi myös jotain päätellä. Yli puolet, kolmen vuoden
projektin osallistujaedustajista, vaihtui projektin aikana. Itse entisenä
projektipäällikkönä osaan ymmärtää, että sellainen projekti ei voi tuottaa
hyvää tulosta, tai edes tulosta, johon kaikki osapuolet vakavasti
sitoutuisivat.
MITÄ OLISI PITÄNYT TEHDÄ
Ilmiantosivuston tapausten ei missään tapauksessa tulisi mennä kuin tiedoksi AO
instansseille ja tutkimus ja toimenpiteet tulisi alistaa
"perustuslakituomioistuimelle" jollaista Suomessa ei toistaiseksi ole
ja ilmeisesti ei tule olemaankaan, koska se saattaisi jopa toimia
oikeusvaltioperiaatteella ja häiritä hyväveliverkostojen toimintaa.
PERUSTUSLAKITUOMIOISTUIN
Perustuslakivaliokunnan tehtäviin ei kuulu tuomioiden oikaisu. Se valvoo
pääasiassa lainvalmistelua ja on poliittinen elin, siksi
PERUSTUSLAKITUOMIOISTUIMEN luonne on olla irti kaikesta mahdollisesta
riippuvuudesta poliittisiin järjestöihin ja rakenteisiin, sekä oikeuslaitoksen
kollegiaaliseen maineen puhtaanapitopiiriin. Sellainen olisi mahdollista
rakentaa jos tahtotilaa olisi. Sellaiseen instanssiin sijoitetut rahat
saataisiin hyvinkin takaisin näiden korruptiotapausten paljastumisten kautta ja
niiden oikeiden tuomioiden kautta rikollisen hyödyn palautumisena valtiolle.
Hävinnyt osapuoli maksaa myös oikeudenkäyntikulut, kuten tapaan kuuluu. Raha ei
siis ole todellinen syy istuimen perustamatta jättämiselle.
Aiheesta on keskusteltu vuosikausia, mutta mitään ei ole tapahtunut.
Syy "tapahtomuuten" on minulle selkeä mutta valtaosaa kansalaisia, se
vain ihmetyttää, koska he sinisilmäisesti uskovat poliitikkojen ja virkamiesten
ja oikeuslaitoksen edustajien lainkuuliaisuuteen. Toimittajat vaikuttaisivat
olevan osa juuri sitä joukkoa ja heille riittää, että aiheesta silloin tällöin
puhutaan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kysely-perustuslakituomioistuin-jakaa-mielipiteita-monella-ei-ole-kantaa-asiaan/6618524
Nykyinen oikeusvalvonta voidaan korvata perustuslakituomioistuimella, koska
oikeusvalvonta ei täytä sille asetettua tehtävää. Se kuuluu osaksi poliittisia
vaikutusverkostoja ja näyttää toimivan lähinnä poliittisesti nimitettyjen
viranomaisten suojeluelimenä ja maineen pesulana. Samoin on keskusteluissa
tuotu esille, että se voisi korvata hovioikeuden ja korkeimman oikeuden. Tähän
mielipiteeseen en yhdy. Tarvitaanhan työrukkasia oikeuslaitoksen mutkia
oikomaan useitakin. Perustuslakituomioistuin olisi se viimeinen niitti jossa
oikeus punnitaan, kun / jos muissa asteissa oikeutta ei saada ja esim.
oikeusistuinten tuomareiden toimissa havaitaan puutteita tai väärinkäytöksiä.
Nyt tuomareita ei valvo käytännössä kukaan (en laske kollegoiden toistensa
valvomista, oikeaksi tavaksi hoitaa asia. Viittaan kollegiaaliseen
lojaalisuuteen), eikä merkittäviä sanktioita tuomareille todellisuudessa ole. Perustuslakituomioistuin ottaisi käsittelyyn, sinne valitetun, ilmeisen laittomasti tuomitun tapauksen, vaikka KKO kieltäisi valitusluvan. Valitusluvan kieltäminen on yksi tapa piiloittaa väärä tuomio. Perustuslakituomioistuin valvoisi kansalaisten tasavertaisen oikeudenkäynnin toteutumista.
Vain tuomioistuimista ja politiikasta, mahdollisimman riippumaton tuomioistuin,
pystyy tutkimaan subjektiivisesti itse oikeuslaitosta ja muita korkeimpia
virkamiehiä.
Perustuslakituomioistuimen päätökset, henkilönimineen (päätöksen tekijät ja
tuomitut), tulisi julkaista verkossa. Tämä "merkityksi tuleminen" on
ainut keino saada piilokorruptio loppumaan. Tuomitut henkilöt tulisi myös voida
erottaa viroistaan, joita he eivät ole, tuomion saaneina, kykeneviä hoitamaan
laillisin keinoin.
Mitä tarkoitetaan perustuslakituomioistuimella ja miettikää, MIKSI Suomessa
ei sellaista ole?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslakituomioistuin
Mitä Niinistö sanoo
perustuslakituomioistuimesta? "Hiljaa hyvä tulee". Tähän voisi
lisätä, että jahkailemalla tämäkin ongelma saadan maton alle:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.220888
Perustuslaki-blog kirjoitti 2014:
https://perustuslakiblogi.wordpress.com/2014/02/10/perustuslakivaliokunnan-varapuheenjohtaja-ehdottaa-selvitysta-perustuslakituomioistuimesta/
(3.6.2018) Lännen median kysely
perustuslakituomioistuimen perustamisesta oli puhdasta sirkusta. Totta kai
poliitikot sitä vastustavat. Kysely tuossa kansalaisryhmässä oli puhtaasti tarkoitushakuinen. Saatiin näyttävä kielteinen kanta joukossa, joka haluaa jatkaa rauhassa piilokorptoitunutta toimintaansa, kuten ennenkin.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3970775/LMkysely+Perustuslakituomioistuinta+ei+tule++Anttila+Erityisen+suuri+tarve+koulutukselle+on+kokoomusministereilla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti