Sananvapautta kahlitaan, mutta hengiltä sitä ei saa
Kari Huhta. Mielipide / Kolumni HS 4.2.2020
Kari Huhta. Mielipide / Kolumni HS 4.2.2020
Kiitän Kari Huhtaa kolumnistaan.
Kommentoin seuraavassa, Suomen poliittisten olosuhteiden kannalta, joitakin osia hänen artikkelistaan.
(Huomautan, että kaikille väitteilleni löytyy todisteeksi riittävä, dokumentoitu tausta-aineisto, jonka linkit ovat tämän kirjeen lopussa).
Kommentoin seuraavassa, Suomen poliittisten olosuhteiden kannalta, joitakin osia hänen artikkelistaan.
(Huomautan, että kaikille väitteilleni löytyy todisteeksi riittävä, dokumentoitu tausta-aineisto, jonka linkit ovat tämän kirjeen lopussa).
” Yhdysvaltojen senaatin
republikaanit valmistautuivat päättämään, että presidentti saa tehdä ihan mitä
tahansa tullakseen valituksi uudelleen.”
Tämä ote on Huhtan kolumnin alkavasta listasta. Se ei kerro ainoastaan
siitä mitä populistisessa politiikassa paraikaa tapahtuu USA:ssa vaan symboloi todellisuudessa
politiikassa tapahtuvaa toimintaa myös laajemmin. Vallasta pidetään kiinni kaikkialla,
keinoja kaihtamatta.
Täällä Suomessa käytännöt vaietaan hyvävelikulttuurin nimissä, ikään kuin asiaankuuluvana
”rehellisten”, ”korruptoitumattomien” suomalaisten elämänmuotona.
Kyse ei ole ainoastaan presidentin uudelleenvalinnasta, vaikka siitäkin meillä on kokemusta.
Kyse ei ole ainoastaan presidentin uudelleenvalinnasta, vaikka siitäkin meillä on kokemusta.
Suomessa poliitikot ja oikeuslaitos, saavat tehdä lähes mitä tahansa jo
nyt. On saanut tehdä vuosikymmeniä, peräti vuosisatoja. Vallassa olevien puolueet
ja nimet vaihtelevat mutta lopputulos on aina sama.
Ohut kansanosa käytännössä valitsee (maksaa/ostaa) päättäjät ja päättäjät tekevät mitä tämä ohut kansanosa vaatii ja koko homman alaisuudessa mielipiteitä muokkaa ohuen kansanosan hallitsema tai poliittisesti painostama media 1).
Ohut kansanosa käytännössä valitsee (maksaa/ostaa) päättäjät ja päättäjät tekevät mitä tämä ohut kansanosa vaatii ja koko homman alaisuudessa mielipiteitä muokkaa ohuen kansanosan hallitsema tai poliittisesti painostama media 1).
” Ennustettavuus on huono, mutta sen voi melkoisella varmuudella sanoa, että kamppailu oikeudesta tietoon jatkuu. Sitä kamppailua on käyty myös Kiinassa, Britanniassa ja Yhdysvalloissa, ja sitä käydään Suomessakin.”
Kaikilla on demokraattinen oikeus tietoon, ainakin kaikissa
demokraattisissa valtioissa.
Ikäväksemme, oikeutta kaikkeen tietoon ei ole edes täällä Suomessa, kuten Huhta toteaa. Kaikki artikkelit, jotka kertovat Suomen pyhän poliittisen ja lainopillisen allianssin toiminnasta, päätyvät hylkyyn. Suomalaisille ei saa kertoa tietoa, mitä heidän selän takana oikeasti puuhataan. Sellainen ei voi olla oikeudenmukaista ja vapaata viestintää, vapaassa, demokraattisessa valtiossa.
Ikäväksemme, oikeutta kaikkeen tietoon ei ole edes täällä Suomessa, kuten Huhta toteaa. Kaikki artikkelit, jotka kertovat Suomen pyhän poliittisen ja lainopillisen allianssin toiminnasta, päätyvät hylkyyn. Suomalaisille ei saa kertoa tietoa, mitä heidän selän takana oikeasti puuhataan. Sellainen ei voi olla oikeudenmukaista ja vapaata viestintää, vapaassa, demokraattisessa valtiossa.
”On
huomionarvoista, että samalla kun sanavapautta ja tiedonvälitystä tukahdutetaan
ja hukutetaan valetiedon tulvaan, vapaan ja kriittisen tiedonvälityksen tarve
kasvaa. Se näkyy journalisminsa laadusta kiinni pitävien tiedotusvälineiden
yleisömäärissä. Vaikutelmani on, että poliitikot korostavat entistä kuuluvammin
kriittistä journalismia demokratian edellytyksenä sen sijaan, että
valittaisivat siitä.”
Ihmettelen,
mistä tämä vaikutelma poliitikkojen kriittisen journalismin vaatimuksesta on
peräisin? Kun YLE:lle, joka on poliittisesti johdettu, lähettää kriittisen
artikkelin poliittisesti johdetusta oikeuslaitoksesta, se menee hylkyyn. Kun
Hesariin lähettää kriittisen artikkelin poliittisesti johdetusta
oikeuslaitoksesta, se menee hylkyyn. Mikään muukaan julkismedia ei hyväksy
oikeuslaitoksen toiminnan kriittistä arviointia. Politiikka ja oikeuslaitos
nivoutuvat toisiinsa kiitettävän vankoilla siteillä. Sitä puolustetaan ”riippumattomana”
oikeuslaitoksena, joka riippuu kiltisti poliittisesti nimitetyn
oikeusministeriön valvonnassa, budjettivaroin 2).
Tätä riippuvuutta on oikeuslaitos myös itse herännyt arvostelemaan. MUTTA itse oikeuslaitosta
tai sen päätöksiä ei saa arvostella, toimiipa sen tuomari tai virkamies, miten
kaukana lain ulkopuolella tahansa 3).
Suomen poliitikkojen ja oikeuslaitoksen hyvävelijärjestelmän siipien
suojassa voi toimia laittomasti ja lakia kiertäen, koska nykyinen vallanvahtikoiramedia
heiluttaa heille häntäänsä ja syö poliitikkojen ja oikeuslaitosinstituution
kädestä. Maamme hyväveliverkostot saavat toimia esteettömästi, kenenkään
häiritsemättä. 4)
Huolestuttavinta tämä toiminta on ulottuessaan oikeuslaitoksen piiriin, jota ei oikeasti kiinnosta mitä tämä ”allianssi” puuhastelee. Vain ja ainoastaan vahingossa esille lipsahtaneet, luvallisesti kommentoitavissa olevat hyväveliparkarikokset ja niiden oikeustapaukset päätyvät julkisuuteen.
Näitä nostetaan muutamia vuosikymmenessä lööppeihin, jotta kansa luulisi, että täällä ei saa tehdä ihan mitä tahansa. Näin se paksumpi sakka, saa jäädä turvallisen rauhassa hämmentämättä. 5)
Huolestuttavinta tämä toiminta on ulottuessaan oikeuslaitoksen piiriin, jota ei oikeasti kiinnosta mitä tämä ”allianssi” puuhastelee. Vain ja ainoastaan vahingossa esille lipsahtaneet, luvallisesti kommentoitavissa olevat hyväveliparkarikokset ja niiden oikeustapaukset päätyvät julkisuuteen.
Näitä nostetaan muutamia vuosikymmenessä lööppeihin, jotta kansa luulisi, että täällä ei saa tehdä ihan mitä tahansa. Näin se paksumpi sakka, saa jäädä turvallisen rauhassa hämmentämättä. 5)
Samalla kohtaa nauran ääneen.
Tämä toiminta on alkanut EU:n ja YK:n vaatimuksesta ja siinä projektissa tehdään näennäisasioita. Tiedotus rakenteellisen korruption luonteesta on ainut merkittävä asia, jota on saatu aikaan mutta esimerkiksi tuo projektin aikaansaama ”ilmiantosivu” 7) on täyttä teatteria. Miten voi kukaan ajatteleva ihminen kuvitella, että samoille instansseille, jotka vääryyttä ovat tehneet, menevä ilmianto tuottaisi minkäänlaista oikeudenmukaista tulosta, oikaisua, tai edes aiheuttaisi asian uudelleen käsittelyä. Valituskanava päättyy roskakoriin.
”Kamppailu
ei kuitenkaan ole miltään osin ohi, eikä paluuta menneisiin vakiintuneisiin
asetelmiin ole. Miten tässä käy?”
Odottelen lopputulosta mielenkiinnolla. Onhan jo väläytelty verkkomedian (käsitän
tällä laajasti kaikkia sähköisen verkon julkaisualustoja) sananvapauden
kutistamista 8).
Se on ainut foorumi, jossa toistaiseksi pystytään ohittamaan mediayhtiöiden
poliittisesti painostettu sensuuri.
Verkkomediaan on pesiytynyt trolliarmeijoita, sekä siellä häiriköivät
lukuisat koulukiusatut ja koulukiusaajat tai kissavideoiden postaajat. Tästä
kohinasta on, tottahan toki, vaikeaa saada esiin mitään järkevää informaatiota.
Kilpailu asiaviestinnän sektorilla on masentavan rankkaa mutta sana on toistaiseksi
vapaata. Poikkeavaa valtamedioista, suomenkielisiä verkkoblogeja pystytään
lukemaan ja luetaan todistettavasti, ympäri maailmaa.
” Yhden näkymän saa vertaamalla tilanteita
maissa, joissa sananvapaus ja lehdistönvapaus ovat suurissa vaikeuksissa.
Esimerkkimaita tässä ovat Etiopia, Turkki ja El Salvador, joista kussakin olen
käynyt runsaan vuoden sisällä. Ongelmia tulee eteen sielläkin, missä pitäisi
löytyä toivoa paremmasta.”
Minkälaisen keinovalikoiman ja ihmistyyppivalikoiman johdolla.
* * * *
Iltalehti 19.2.2013 – Toimittajat Juha Ristamäki ja Sara Keskinarkaus
Sisäpiiriläinen kertoo – Miljoonien rahavirrat puolueille
”Kahvirahojen” lisäksi keskusliitto ohjaili elinkeinoelämän patruunoiden ohjeistuksen mukaan jättimäisiä tukisummia.
– Eteläranta päätti, että vakuutusbranssi maksaa vaikka miljoona markkaa jokaiselle puolueelle ja pankit maksavat toisen miljoonan. Se koordinoitiin Etelärannassa ja mulle joka olin hallintojohtaja, sanottiin, että hoida se. Minä panin kepulle, demareille ja niin edelleen, rahat menemään. Ne rahat kerättiin sitten vakuutusyhtiöiltä, Heikkinen kertoo.
Puolueille ei maksettu rahaa turhaan.
Sitä vastaan Vakuutusyhtiöiden keskusliitto pääsi vaikuttamaan vakuutusasioita koskevaan lainsäädäntöön.
Oikeusvaltioperiaate
ja perusoikeudet.”
Miksi nämä seikat eivät ole kunnossa Suomessa?
1)
Koska saadaan toteutettua OECD:n työryhmän raportissa (2019) seuratut ja
vaaditut korruptiontorjuntaan tähtäävät toimenpiteet?
"Kaiken kaikkiaan Suomi on edistynyt vain vähän työryhmän huolenaiheiden ratkaisemisessa. "
"Kaiken kaikkiaan Suomi on edistynyt vain vähän työryhmän huolenaiheiden ratkaisemisessa. "
2)
Miksi vaikutusvallan kauppaaminen ei ole Suomessa rangaistavaa edelleenkään.
Suomi venkoilee lain hyväksymisen kanssa kolmen vuoden jaksoissa, eli pyytää
EU:lta aina uusia lykkäyksiä, jotta "maan tapa" saisi rauhassa
jatkua. 17 vuotta on saatu lykättyä lakia ja viimeinen venytys on vuoteen 2021.
3) Mitä tarkoitetaan OM:n korruptiontorjunta.fi ilmiantosivuilla, jotka johtavat samoille instansseille, jotka vääriä hyvävelipäätöksiä ovat tehneet? Kutsuisin systeemiä valitusten hautaustoimistoksi.
4) Missä viipyy yhdenvertaisuus lain edessä?
Suomessa on aivan liian paljon oikeuden tuomioita, joissa yhdenvertaisuus lain edessä ei ole toteutunut, eikä tuomioita oikaista. Oikeuslaitos ei pysty tunnustamaan virheitään, eikä ole mitään puolueetonta (poliittisesti sitoutumatonta ja tuomarikunnan sosiaalisesta ja kollegiaalisesta vaikutuspiiristä irrallista) elintä, joka oikeasti pystyisi lainvastaisia tuomioita tutkimaan uudelleen ja vaatimaan niiden oikaisemista. Oikeusvalvonta on poliittisen vaikutusvallan alainen instanssi. Valitustapauksissa hovioikeus ja korkein oikeus toimivat ilmeisen kollegiaalisen suojelun periaatteella. Paikalliset käräjäoikeudet vaikuttavat olevan osittain paikallisten vaikuttajien ohjauksessa. EIT valitustie on käytännöllisesti katsoen tukittu tilastotietoja kaunistamaan. Mikään ei ole oikeuskäytännöissä täällä parempaan suuntaan muuttunut.
Miksi oikeusministeri toisensa jälkeen istuu tekemättä näille asioille mitään?
Millä mandaatilla neuvomme Unkaria ja Puolaa oikeusvaltioperiaatteissa?
Olisiko oikeutettua evätä myös Suomelta EU tuet?
Oikeusministeriön tehtäviin todellisuudessa kuuluisi:
"Oikeusministeriö ylläpitää ja kehittää oikeusjärjestystä ja oikeusturvaa sekä huolehtii demokratian rakenteista ja kansalaisten perusoikeuksista. Ministeriö vastaa keskeisimpien lakien valmistelusta, oikeuslaitoksen toimintakyvystä ja tuomioiden täytäntöönpanosta. Tuomiovalta kuuluu riippumattomille tuomioistuimille. Poliittinen vastuu hallinnonalan toiminnasta kuuluu oikeusministerille.
Osana valtioneuvostoa oikeusministeriö luo oikeuspolitiikan linjoja, kehittää säädöspolitiikkaa ja ohjaa hallinnonalaansa.
Oikeusministeriön tavoitteena on avoin, aktiivinen ja turvallinen yhteiskunta, jossa jokainen voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen."
3) Mitä tarkoitetaan OM:n korruptiontorjunta.fi ilmiantosivuilla, jotka johtavat samoille instansseille, jotka vääriä hyvävelipäätöksiä ovat tehneet? Kutsuisin systeemiä valitusten hautaustoimistoksi.
4) Missä viipyy yhdenvertaisuus lain edessä?
Suomessa on aivan liian paljon oikeuden tuomioita, joissa yhdenvertaisuus lain edessä ei ole toteutunut, eikä tuomioita oikaista. Oikeuslaitos ei pysty tunnustamaan virheitään, eikä ole mitään puolueetonta (poliittisesti sitoutumatonta ja tuomarikunnan sosiaalisesta ja kollegiaalisesta vaikutuspiiristä irrallista) elintä, joka oikeasti pystyisi lainvastaisia tuomioita tutkimaan uudelleen ja vaatimaan niiden oikaisemista. Oikeusvalvonta on poliittisen vaikutusvallan alainen instanssi. Valitustapauksissa hovioikeus ja korkein oikeus toimivat ilmeisen kollegiaalisen suojelun periaatteella. Paikalliset käräjäoikeudet vaikuttavat olevan osittain paikallisten vaikuttajien ohjauksessa. EIT valitustie on käytännöllisesti katsoen tukittu tilastotietoja kaunistamaan. Mikään ei ole oikeuskäytännöissä täällä parempaan suuntaan muuttunut.
Miksi oikeusministeri toisensa jälkeen istuu tekemättä näille asioille mitään?
Millä mandaatilla neuvomme Unkaria ja Puolaa oikeusvaltioperiaatteissa?
Olisiko oikeutettua evätä myös Suomelta EU tuet?
Oikeusministeriön tehtäviin todellisuudessa kuuluisi:
"Oikeusministeriö ylläpitää ja kehittää oikeusjärjestystä ja oikeusturvaa sekä huolehtii demokratian rakenteista ja kansalaisten perusoikeuksista. Ministeriö vastaa keskeisimpien lakien valmistelusta, oikeuslaitoksen toimintakyvystä ja tuomioiden täytäntöönpanosta. Tuomiovalta kuuluu riippumattomille tuomioistuimille. Poliittinen vastuu hallinnonalan toiminnasta kuuluu oikeusministerille.
Osana valtioneuvostoa oikeusministeriö luo oikeuspolitiikan linjoja, kehittää säädöspolitiikkaa ja ohjaa hallinnonalaansa.
Oikeusministeriön tavoitteena on avoin, aktiivinen ja turvallinen yhteiskunta, jossa jokainen voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen."
Jotta
ymmärtäisitte, että tämä arvostelu on aiheellista (ei "vihapuhetta"
tai "valeinformaatiota") ja perustuu todellisiin oikeustapauksiin ja
dokumentteihin, pyytäisin ystävällisesti tutustumaan muutamaan verkkosivuun,
joissa aihetta käsitellään. Sivustoilta löytyy myös tuomioasiakirjoja, joista
väitteet voidaan todeta.
Internet on toistaiseksi ainoa julkaisualusta, joka sallii oikeuslaitoksen päätösten ja virkavallan toiminnan arvostelun.
Tämä keskustelu on osa sananvapautta ja se kantaa myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Selainten käännösohjelmat avustavat viestin perillemenoa. Lokitiedoista voidaan päätellä, että kirjoituksia todella luetaan myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Internet on toistaiseksi ainoa julkaisualusta, joka sallii oikeuslaitoksen päätösten ja virkavallan toiminnan arvostelun.
Tämä keskustelu on osa sananvapautta ja se kantaa myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Selainten käännösohjelmat avustavat viestin perillemenoa. Lokitiedoista voidaan päätellä, että kirjoituksia todella luetaan myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Tästä
aiheesta kertovan Blogin saldoa: lukijoita on, Suomen lisäksi, ympäri maailmaa:
Yhdysvallat 9988, Venäjä 1059, Ukraina 602, Alankomaat 220 (mm. EU/SPP:n
sijainti) … Blogia luetaan Linux koneilta (64,5%) pääasiassa, joten lukijakunta
vaikuttaa olevan maiden hallintoon liittyvistä piireistä, yliopistoista ja
korkeakouluista. Aivan oikea kohderyhmä.
MUUTA LÄHDE JA TAUSTAMATERIAALIA
Collection of Finnish Structured Corruption
from years 2011-2019
More than 100 cases. Several persons involved in many cases. Most of them are Finnish politicians and/or authorities.
http://www.jyrkinen.fi/mietteet/korruptio-suomessa.html
More than 100 cases. Several persons involved in many cases. Most of them are Finnish politicians and/or authorities.
http://www.jyrkinen.fi/mietteet/korruptio-suomessa.html
Etelätuonti
Oy / Lehikoinen. Yli 30 vuotta kestänyt oikeustaistelu, hovioikeuden hyvävelipäätöksen riistämän omistusoikeuden
puolesta.
http://etelatuonti.fi/OIKEUS/
http://etelatuonti.fi/OIKEUS/
Finnish Security Intelligence
Service investigates it's own actions. Two of the investigators of the lawfulness of Supo's
operations have their own post in the Security Intelligence Services. How do
you think the lawfulness can be guaranteed? published 23.2.2019
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006012252.html
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006012252.html
MTV
uutiset kertoo aiheesta otsakkeella: Hyytävä raportti Suomesta: Korruptio saa
rehottaa rauhassa. Linkki artikkeliin:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hyytava-raportti-suomesta-korruptio-saa-rehottaa-rauhassa/5198892
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hyytava-raportti-suomesta-korruptio-saa-rehottaa-rauhassa/5198892
Vaasan
yliopiston piilokorruptiokyselytutkimus jonka tulokset löytyvät verkosta
osoitteessa:
http://www.uva.fi/fi/news/piilokorruptiotutkimus/
http://www.uva.fi/fi/news/piilokorruptiotutkimus/
Ja
koko tutkimusraportti on osoitteessa:
http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-740-8.pdf
http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-740-8.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti