maanantai 5. heinäkuuta 2021

Kruunusiltojen kustannukset ja lopputulos

Ei tullut takkia mutta tuli kukkaro.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti tiistaina (29.6.2021)
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Kymp_2021-06-29_Kylk_23_Pk
Että Kruunusiltojen kustannusten enimmäishintaa korotetaan.

Eipä tullut yllätyksenä. Näin tämä systeemi toimii.
"Halpistarjouksilla" ajetaan hankesuunnitelma läpi ja sen jälkeen aloitetaan hintojen hilaaminen tappiin.
Suunnitelmia samalla myös pienennetään ja pilkotaan osiin, jotta kokonaiskustannuksia saadaan piilotettua asukkailta (veronmaksajilta, eli sillan ja ratikan maksajilta)

"Kruunusillat-hankkeen kokonaiskustannus on 326 M€ nykykustannustasossa ja 310 M€ hankesuunnitelman mukaisessa kustannustasossa 04/2015."

YLE Uutiset (https://yle.fi/uutiset/3-11747141) ”Kruunusillat-raideyhteyden Laajasalosta Helsingin keskustaan alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa euroa, mutta tämänhetkisen arvion mukaan hankkeen kustannukset ovat 350 miljoonaa euroa.”

HANKE-ESITTELY: "https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunta/Suomi/Paatos/2021/Kymp_2021-06-29_Kylk_23_Pk/8B08ADD9-E266-C278-9CC8-7A19B5600000/Liite.pdf"

PÄÄTÖS:  "https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/lautakunnat-ja-johtokunnat/kaupunkiymparisto-asiakirja?year=2021&ls=11&doc=Kymp_2021-06-29_Kylk_23_Pk"

Ja KUTEN MAINITTU, poistoja  ja paloittelua, mainitulla budjetilla saataviin tuotoksiin, on myös tehty.

"Edellä esitetty kustannusarvio ei sisällä vuonna 2015 laadittuun hankesuunnitelmaan (hankepäätös 2016) kuulunutta raitiotien itäisintä osuutta Yliskylässä eikä Kaivokadun pääte-pysäkkiä. Yliskylän itäisimmän osuuden kustannusarvio on 19 M€ (noin 18,5 M€ 04/2015 kustannustasossa). Kaivokadun päätepysäkki-osuuden kustannusarvio on noin 10 M€. Kaivokadun tarkemmat kustannukset ja rakentamisen esitetään päätöksentekoon siinä vaiheessa, kun kustannukset ja toteutusaikataulu on pystytty tarkemmin arvioimaan. Näiden osuuksien kustannukset eivät ole mukana tässä raportissa."

Ulosmitatut osuudet kustantavat yhteensä n. 29 M€ +  se Kaivokadunhankkeen mahdollinen lisärahoitustarve joka on mitä ilmeisimmin odotettavissa.
Paloitettun projektin yhteiskustannukset ovat tällä hetkellä (näillä luvuilla) 326M€ + 29M€ = 355M€ 

HANKE ESITTELYSSÄ: "Raitiotieyhteyttä Laajasalon Ollinraition ja Ilomäentien kautta Reposalmentielle ei toistaiseksi toteuteta. Mikäli se myöhemmin päätetään toteuttaa, enimmäishinta ja toteutusaikataulu tuodaan erikseen päätettäväksi."

YLEN kertoma arvio kustannusten noususta pitää melkein paikkansa. Vain 5 milliä menee yli + paloittelemalla tulevaisuuteen lykätyt kustannukset.

TARKOITTA, että lisää kustannuksia on tulossa. Onko kaikki uudet kaupunginvaltuutetut muistaneet julkaista vaalikampanjansa rahoittajat? Ainakin Matias Pajulan (kok) naama näkyi sen verran runsaasti katukuvassa, että tuskin kampanja oli taskurahoilla kuitattu. Matiakselle löytyikin ansiokas palli HSL:n hallituksen puheenjohtajana (herran mainoskampaja oli isosti ja näkyvästi mm. busseissa). Ehkä hän pystyy "tienaamaan" kampanjansa HSL:n palkallaan?`

MISSÄ näkyy se ratikkahallin osuus? Varikko ja vaunut yhteensä n. 194M€
HANKE-ESITTELYSSÄ mainitaan: "Yhteyden liikennöinti edellyttää myös investointeja kalustoon ja varikkokapasiteettiin. Varikkokapasiteetin järjestämistä selvitetään osana raitioliikennevarikkojen kokonaiskehittämissuunnitelman päivitystä, jonka liikenneliikelaitos (HKL) laatii."

Kaikki Laajasalon ratahankkeen kustannukset yhteensä, liittyvine hankkeineen, olisivat nykytiedon mukaan n. 818 miljoonaa euroa.

Kaupunkiymparistolautakunnan esitys:
https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunta/Suomi/Paatoshistoria/2021/Kymp_2021-06-29_Kylk_23_Pk/BEA18CA7-5E32-C358-84D8-7A6571300000/Kaupunkiymparistolautakunnan_esitys_kaupunginhalli.html

Positiivinen tieto on, laajasalolaisten ajama "varikko Roihupeltoon (tai minne muualle tahansa)" kampanja: "Kruunusillat-raitotien linjoja varten on suunniteltu oma varikko Laajasaloon. Liikennöinti on mahdollista Kalasataman raitioteiden kautta myös muilta HKL:n varikoilta. HKL päivittää Helsingin raitiotievarikkojen kokonaiskehittämissuunnitelmaa kesän 2021 aikana, jolloin tarkentuu, miltä varikolta Kruunusiltojen liikennöinti on tarkoituksenmukaisinta hoitaa."
Varikkohanke on tällä hetkellä käsiteltävänä Helsingin hallinto-oikeudessa ja perustelut ratikkahallin siirrolle ovat vankat.

Kruunusillat allianssin (rakentaja ja toteuttajaosapuolet):
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC GroupFinland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra &Rail Oy ja Sitowise Oy


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti