maanantai 27. maaliskuuta 2017

Vihreät rakentavat Helsingin puistot



Anni Sinnemmäki kertoo vaihtoehtoista totuutta vaaliesitteessään lupaamalla huolehtia ”lähiluonnosta”. Paitsi jos se tulkitaan siten, että lähiluonnosta ei vihreitten jälkeen kannata enää huolehtia, koska sitä ei enää ole.
Anni on ollut nokkanaisena puuhaamassa Helsingin uutta rakennuskaavaa jolla viheralueet muutetaan rakennusmaaksi. Tällä taustalla ei voi vaalilupauksesta todeta muuta, kuin että se on pöyristyttävää ja edesvastuutonta, populistista vaalipuhetta.

Kaikki kansalaisvaikuttaminen, joihin ”ikään kuin” on annettu mahdollisuus, on torpattu käytännön tasolla. Lukuisat seutukaavan vastaista ”hehtaarikaavaa” vastustavat kommentit ja valitukset on siirretty silppuriin. Kansa on puhunut mutta mitäpä noista höpinöistä.

Nyt Vihreät tavoittelevat Helsingissä vaalijytkyä Persujen tapaan. Olen sangen huolestunut populismin valtaamasta uudesta suunnasta, luulin Vihreitä vastuullisemmiksi.

http://webcag.fi/laajasalonpienkiinteisto/HelsinginKaavoitus.html
Linkin takana on maakuntakaavan ja Helsingin nykyisen yleiskaavan kaavavertailu.

Viheralueiden rakentamisen vimmaa ja vastuuntunnottomuutta ihmisten hyvinvoinnista kaupunkialueella voi vain ihmetellä. 

Vaaliväittämä "asuntoja kaikille" saa toki katetta tästä rakennusvimmasta mutta onko Anni miettinyt riittävän pitkälle mitä lähiviheralueiden menetys tiivistyvän kaupungin asukkaille merkitsee?

Entä kuka haluaa asua moottoritien varressa, vaikka sen nimi muutettaisiin "Bulevardiksi"? Nopeus pudotetaan mutta liikennevalojen lisääntyminen tulee aiheuttamaan suurissa liikennemassoissa runsaasti lisämelua kiihdytyksineen ja jarrutuksineen. Sasteiden määrä saattaa vähetä aikanaan sähköautojen myötä mutta se ei ratkaise kaikkia ongelmia valtateidenvarsiasumisessa. 

Jos en halua asua kaupungissa, voin toki muuttaa sieltä pois mutta moni muu ei voi sitä tehdä. Sen sanelevat mm. työpaikat, tai esimerkiksi ikääntymisestä johtuvat, palvelujen tarve ja liikunnan rajoitteet. Missä nämä ihmiset liikkuvat? Liikenteen seassako "Bulevardeilla"? He eivät polkupyöräile Sipoonkorpeen ainakaan.

2 kommenttia:

  1. Vähän minua harmittaa, eikä niin vähääkään, jos Vartiosaari rakennetaan. Minulla on kokemusta itse saaresta, sen monipuolisesta eläimistöstä ja näköaloista.
    Pääsyä sinne ei pitäisi edes helpottaa.

    Pyöräilin Sipoonkorpeen, kun asuin Vantaan Jokivarressa Peltotiellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua harmittaa myös enemmänkin kuin vähän. Olen viettänyt siellä lapseni kanssa mukavia kesäpäiviä ja vastaava kokemus saaren ainutlaatuisesta luonnosta tulee loppumaan sen rakentamiseen. Samoin saaren rauha menetetään ja jäljelle jäävät viheralueet tallautuvat ja roskaantuvat kaupunkimaisiksi "puistoiksi". Vastaavan voi nähdä jo Mustavuoren alueella Vuosaaren rakentamisen jälkeen. Todellinen luontokokemus on mennyttä.

      Poista