sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

Laajasalon liikenteestä ja tulevasta asukasmäärästä


Aluksi suurin piirteistä faktaa (ennuste) ja sen jälkeen poliitikkojen kaavailuja joita voi vain kauhistella hiukset pystyssä.

https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_05_25_Tilastoja_10_Maki_Vuori.pdf
Laajasalossa asukkaita 2017 on 18.330 ”voi kasvaa 2x” sanoo kaupungin oma esite =
https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/17_10_04_Tilastoja_12_Vuori_Laakso.pdf
Laajasalossa asukkaita 2050 on 36600 Tilastokeskuksen arvion mukaan, jossa määrässä ei ole mukana Vartiosaaren mahdollista asukasmäärää.
Kaavapäätöksen mukaan Vartiosaareen rakennetaan kerrostalovaltainen kaupunginosa 5000-7000 asukkaalle. Yhteensä liikennettä Laajasalon kautta kasvattaisi n. 42600 suuruinen asukasmäärä joista n. puolella olisi auto = 21300-autoa *2/vrk=42600 autoa päivässä. Nykytietojen valossa autoa käyttäisi n. 55% jos autoilunmäärä ei merkittävästi muutu. Muunlaistakin ”ennustetta” löytyy aiheesta lisää myös eri sivustoilta.

https://taloforum.fi/viewtopic.php?t=1336&start=15 (”[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto”)
Helsinki voisi hyvin ottaa tavoitteeksi, että Laajasalon asukasluku olisi 50 000 vuonna 2040.”

Kokoomuksen Matti Niiranen puolestaan lyö tiskiin vielä paremmat kortit (Niiranen on
Helsingin kaupunginvaltuutettu ja varavaltuutettu vuodesta 2013 alkaen (Wikipedia) ) haaveili 22.11.2017 blogissaan kokoomuslaisia suunnitelmia: http://mattiniiranen.fi/blogi/2017/11/22/toolon-metrolla-tuomarinkylaan-haltialaan-ja-lentoasemalle/
”S
antahaminaan metro voisi jatkua ehkä joskus 2050-luvulla, jolloin Laajasalon suunnan asukasluku lähentelee 50-70 000:tta ”. Täytyy muistaa, että Kokoomuksen tavoitteena on rakentaa niin paljon kuin ikinä mahdollista. JOS Vihreät ovat hankkeessa Kaupunginhallituksessa äänestäjinä mukana, rakennusmaa ei tule Laajasalosta loppumaan, sen sijaan liikennekapasiteetti kyllä. Tämän ennusteen mukaan autoja kulkisi jo 35.000kpl *2 /vrk eli suurinpiirtein tuon lupaamani 70.000/vrk.

Helsingissä ylin vaikutusvalta on (demokraattisen, poliittisen mandaatin mukaan) Pormestari Jan Vapaavuorella (Kokoomus.). Hän jakelee mediassa lausuntoja joissa Helsingin väestön kasvuluvut huimaavat: ”Kaupungissa pyritään rakentamaan noin 6000 uutta ASUNTOA vuosittain.” lausuu Vapaavuori Kauppalehdessä. (https://optiongaala.kauppalehti.fi/kamp-collection-hotels/jan-vapaavuori-helsinki-20-vuoden-kuluttua).
Tämä tarkoittaa asukkaina (2,01 asukasta / asunto) n. 12.000 uutta asukasta vuosittain. Aikaisempi ennuste oli 5000 uutta ASUKASTA vuodessa. Vuoteen 2050 mennessä, Vapaavuoren luvuilla KASVU olisi 372 000 asukasta Helsingissä. (Toivoa sopii, että tuo luku oli toimittajan lapsus, eikä Vapaavuoren).

Julkaisun ”Helsingin ja Helsingin seudun väestöennuste 2017-2050” virallinen kasvuennuste kertoo, että vuodesta 2017 (635 181 asukasta) kasvua on vuoteen 2050 (+139 000 =n. 774000 asukasta vuonna 2050) joka tarkoittaa n. 4.200 uutta asukasta vuodessa. Eroa Vapaavuoren kovin toiveikkaaseen (+12.600) vuosiennusteeseen kertyy 7800 asukasta.  Minne ne loput tyhjät asunnot laitetaan? Aikooko Vapaavuori löysentää maahanmuuttokiintiöitä roimasti, jotta saa tyhjät talot kaupaksi edullisesti kaupungille, tai tietysti ne myydään edullisesti yksityisille majoitusalan firmoille?  (Helsingissä olisi Tilastokeskuksen rankimpien ennusteiden mukaan vuonna 2050 n. 860 000 asukasta ja Vapaavuoren toiveikkaan ennusteen mukaan 1.009.000 asukasta).

Kun katsotaan Laajasalo/Kruunuvuorenranta/Jollas-kaavoitussuunnitelmia, Vapaavuori aikoo rakentaa kaikki asunnot pääasiassa  näille alueille Vihreiden tuella. Vihreät De Gröna, eivät nimittäin voi sietää viheralueita, eikä urheilupuistoja kaupungissamme. He haluavat raitsikoita, ratikkahalleja  ja kaupunkibulevardeja joiden varsilla voi siemailla Cappuccinoa ja ihailla autojen hitaasti etenevää virtaa, siksi on hyvä keskittää autoliikenne vain yhdelle bulevardille ja tukkia kaavoittamalla toisen sillan rakentamismahdollisuus jo hyvissä ajoin.
Vapaavuori on tosin, ainakin tuossa Kauppalehden juhlapuheessaan, Vihreiden kanssa eri linjoilla: ”Luonto on helsinkiläisille jatkossakin tärkeää, joten sitä tulee olemaan kaupungissa paljon myös 20 vuoden kuluttua.” Ehkä tämä on vain Trumppimainen valeuutinen, koska toiminta on nyt tasan päinvastaista.

Miten mahdollisesti joskus tuleva ratikka muuttaa tätä liikennetilannetta?

>Raitsikan kapasiteetti: 225 matkustajaa kerralla. Liikennesuunnittelija on laskenut ratikan kapasiteetiksi 3700 asiakasta tunnissa kuljetettuna suuntaansa (16 vuoroa tunnissa = 3,7 min. välein) MUTTA se ei tule paljoa auttamaan, kun tähän on lisättävä myös Vartiosaaresta ja Vuosaaresta ratikkakyytiin nousevat matkustajat, jotka tulevat kuormittamaan tuota linjaa ja estämään laajasalolaisten joustavan liikkumisen keskustaan ratikalla ja sieltä pois ruuhka-aikoina. Ratikka ei myöskään "ulotu" kaikkien laajasalolaisten liikennevälineeksi ja se on häiriöherkkä suomalaisille talviolosuhteille. Varsinkin mäkisillä silloilla (kosteus ja tuuli) on odotettavissa ongelmia lumen kinostumisen ja jään vuoksi.
JA ratikka kulkee nyt suunnitelman mukaisesti vain kesksutaan. Noin 2/3 Laajasalon työmatkaliikenteestä suuntautuu itään ja pohjoiseen. Kruunuvuoren siltaa varten teetetty liikennetutkimus ei pidä todelluden kanssa paikkaansa. Sen voi han empiirisesti havaita joka aamu seuraamalla minne autot kääntyvät Herttikassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti