On todella ajattelematonta
kaavoitusta edetä kerrosneliöt edellä ajattelematta rakennusympäristöä.
Laajasalo on yksi niistä kaupungin tehokaavoitusalueista, joista (kaavoittajan
viestin mukaan) yritetään nyt tehdä kaupunkikeskustan kaltaista ja siihen
kuuluvaa ja sen rakennustehokkuutta jäljittelevää asuinaluetta. Muistaa sopii
kuitenkin, että alue on saari ja saarena pysyy ainakin näillä näkymin.
Liikenneyhteyksiä tuskin koskaan saadaan nykyistä kaupunkikeskustaa
vastaaviksi. Yksi raitsikasilta ei totuutta toiseksi muuta. Pienautoilua ei
kaavassa huomioida, koska se ei kuulemma ole tulevaisuuden liikuntamuoto. Ehkä
niin, mutta uusia materiansiirtolaitteita odotellessa jotenkin alueelta, töihin
ja kotiin, pitäisi päästä liikkumaan, muutenkin kuin ratikalla tai
polkupyörillä. Useat tarvitsevat, edelleenkin, työnsä tai liikkumisrajoitteen
vuoksi autoa.
Kun rakennetaan /
kaavoitetaan jo rakennetuille alueilla, olisi syytä kiinnittää huomio
aikaisemmin rakennettuun ympäristöön, sitä kunnioittaen.
Koirasaarentiellä on menossa
nyt kaupungilla pientalojen ostoksia, vaikka kaavoittajalta on saatu lupaus,
että vanhoihin pientaloalueisiin ei kosketa. Tonttihankinnat tarkoittavat sitä,
että ei ainoastaan tien vastakkaiselle puolelle, vaan myös tien, nykyisen
pientaloaluekaavan puolelle, on suunnitteilla kerrostaloja. Näin saadaan aikaan
lisää törmäyspintaa, suunnittelemalla alueita, joiden asumiskulttuurit eivät
sovi yhteen eikä niitä näytä olevan tarkoituskaan sovittaa yhteen. Kyseessä on
tekninen häätö jossa pientaloasuminen saatetaan asumismuodolle sietämättömäksi.
Ostaisiko sinä omakotitalon kerrostalon takapihalta?
Kaavoittajan kannattaisi
ottaa oppia Puukäpylästä, jossa vanhaa asumiskulttuuria on kunnioitettu ja
raitsikakin kulkee.
Ja lisää epäkohtia
Laajasalon ajattelemattomasta kaavoituksesta.
Viimeisimmän yleiskaavan
vastainen ratikkahalli urheilupuistoksi kaavoitetulle alueelle on myös täysin
harkitsematonta. Laajasalon rakennustehokkuutta nostetaan ja toisaalla, sen
alueen uusienkin asukkaiden liikuntamahdollisuuksia kavennetaan. Siinä
suunnitelmassa ei ole ollut suuremmin ajatusta mukana. Tuon hallin logiikka
piilee sen päälle rakennettavissa kerrostaloissa, eli tehorakentamisessa. Halli
on Troijan hevonen, jonka selkään saadaan lisää rakennusmaata viheralueelle.
Ratikkahallille olisi runsaasti tilaa vaikkapa Roihupellossa ja kaikissa
tapauksissa, paljon järkevämmillä alueilla, useampien raiteiden risteyksissä
jossa vaunujen siirto ja huolto olisi taloudellisempaa. Niillekin alueille
voidaan ratikkahallien päälle rakentaa jos se on nyt ”se juttu”.
Kaupunkimme kaavoituksesta
yleensä voi sanoa, että sillä ei ole, nykyisellä menolla, mitään tekemistä
suunnitelmallisuuden kanssa. Jokainen uusi kaavaversio lyö korville ylemmän
tason kaavaa joka pitäisi toimia sen ohjeena. Maakuntakaavaa ei kunnioiteta,
edes 2050 hehtaarikaavaa ei noudateta ja jokainen osayleiskaavaversio lisää
rakennusmaata ja rakennustehokkuutta, minne kulloinkin. Yleensä viheralueille,
tai aikaisemmin rakennetuille pientaloalueille joita piti säästää lupauksen
mukaan.
Käytännön esimerkkinä: jos
olit hankkimassa Kruunuvuorenrannasta osakehuoneistoa v.2013 ja katsoit sen
aikaista kaavaa, et nähnyt niitä taloja, jotka seuraavaan kaavaversioon
sittemmin paikalle piirrettiin. Et siis saanut mitä luvattiin, vaan aivan toisenlaisen
asuinympäristön. Esimerkiksi aikaisempi merinäköala saattoi kadota
kerrostalojen taakse. Sellaista kutsutaan harhauttamiseksi ja on oletikin
kaupan purkamisen peruste, jos kauppaa ylipäätään on siinä vaiheessa sitten
enää mahdollista purkaa.
Soininvaara kommentoi kirjotustani blogissaan, mutta ei kovinkaan syvällisesti.
VastaaPoistaOsmo Soininvaara says:
11.4.2018 at 11:10
Kaikki kaavoitus muuttaa kaavaa.