keskiviikko 24. helmikuuta 2021

Helsinki pyytää palautetta keskustasuunnitelmastaan

 Lähetin jo Helsingin palautesivuille tämän tekstin, mutta koska en voi olla lainkaan varma, saako se jäädä esille (koska se ei kenties miellytä kaavoittajaa) julkaisen tekstin myös täällä blogissani.

--------------------------Helsingin keskustavisio-------------------------

Koska näyttää siltä, että keskusta; Kaivokatu, Fabianinkatu ja Pohjois-Espa -autoliikennettä rajoitetaan, olen todella pahoillani keskusta-alueen kauppojen puolesta. Perheeltäni loppuu asiointi mm. Stockan Herkussa, koska emme pysty bussilla raahaamaan viikon ostoksia. Syy miksi Herkkua on käytetty vuosikaudet (jo edellisen omistajan aikoihin), on se, että sieltä saa yleensä kaikki ostoksensa yhdestä paikasta, tuoreina ja korkealaatuisina. Myös keskustan kaupoista ei kannata sen jälkeen ostaa mitään muutakaan raskasta tavaraa. Auton omistaja ei halua maksaa tarpeettomia kuljetuskustannuksia, joten ostokset keskustassa jäävät tekemättä. Autoilu estämällä, ikääntyvän ja liikuntarajoitteisen väestön liikkumista rajoitetaan keskustassa.  Olen myös erittäin huolestunut, miten Kaupungin liikennesuunnittelu aikoo ratkaista kaupungin keskustaan ja keskustan läpiajon työmatkalaisilta? Kaikki tähänastiset suunnitelmat ovat kuulostaneet lähinnä hätäpäissään keksityiltä, vailla liikenteen ongelmien todellista ratkaisemista. Se, että vain vaikeutetaan autoilua, ei voi olla uuden keskustasuunnitelman ainoa tavoite. Viestintätoimistolta tilatuissa, Helsingin keskustavisionne teksteissä maalailette kehittävänne: ”keskustan elinvoimaisuutta, dynaamisuutta ja toimivuutta tilanteessa, jossa esimerkiksi älyliikenteen kehittyminen ja digitalisaatio muokkaavat kaupunkielämää ennennäkemätöntä vauhtia”. Tämä todellinen toimintanne ei nyt ihan siltä näytä ja haluaisin nyt seuraavaksi kuulla, koska ja miten ihmeessä tuo maaginen ”digitalisaatio ja älyliikenne” parantavat keskustan elinkelpoisuutta, jos liikenne sinne estetään? Etätöihin ei tarvita kallista toimistoa keskustassa.
Keskustavisionne teksti kohdassa 2.5 ei minulle kerro mitään todellista ratkaisua keskustan tuleviin ongelmiin. Samoin saman julkaisunne kohta 3. Menestyvä keskusta, kertoo ”Keskustan vaikutusalue laajenee saavutettavuuden parantuessa”. Miten saavutettavuus voi parantua, jos yksi liikennemuoto estetään tai sitä vaikeutetaan. Laajeneminen tarkoittanee teidän ajatusmallissanne, että liikkeet siirtyköön muualle, kunhan cappuccino-kahvilat jäävät.
Keitä Helsingin kaduilla liikkuu? Keiden tulisi saavuttaa mahdollisesti keskusta? Helsinki visionne numeroiden mukaan karkeasti ottaen: 240 000 työpaikkaa* (2016)• 180 000 asukasta* (2018) ja yli 4 milj. yöpyvää matkailijaa vuodessa.
3.2 Keskusta houkuttaa elinkeinoelämää. Tuo teksti ei vakuuta. Miten elinkeinoelämä pärjää ilman asiakkaita, tai partnereita, joiden pääsyä keskustaan hankaloitetaan. Ei kaikkien yritysten henkilökunta saavu töihin kävellen, julkisilla, tai polkupyörillä.
Kohta 5.1.1 Sesonkikaupunki, ... Mutta riittääkö keskustan toimipaikoille noin 6 kuukautta vuodessa, turistien asiakasvirtoja (visitory.io/fi/helsinki/)?
Kokonaisuudesta jää käsitys siitä, että kaupunkimme asukkaat ovat sivuseikka turistivirtojen huuhtoessa keskustan täyteen maksavia asiakkaita (kesäisin). Siis natiivi helsinkiläisten ei tule häiritä turisteja autoilemalla. Tulkoon asukkaat toimeen 6 kk vuodessa miten huvittaa. Pääasia, että kahville pääsee Espan levennetylle jalkakäytävälle, autojen häiritsemättä. Onko kahvikupin hinnassa kylliksi katetta?
Pelkillä suurilla, viestintätoimistojen muotoilemilla sanoilla ei ihmeitä tule Helsingissä kuitenkaan tapahtumaan. Kehoitankin unohtamaan nuo korulauseet ja keskittymään asiaan. Kannattaa myös muistaa, ketkä äänestävät tulevan kaupunginvaltuuston. Turistit, vaiko me asukkaat? 

-----------------------------------------

Käy ihmeessä jättämässä oma mielipide aiheesta:
https://kerrokantasi.hel.fi/ukk2021kevat/FeNlNmM0hfgTu9yy16wKug6islZArekV?headless=false&lang=fi

Taustaksi kannattaa lukea Helsingin keskustavisio. Viestintätoimistolta tilattu "maalailuteksti". Asiaa on vaikea löytää korulauseiden keskeltä, mikä lienee tekstin syvin tarkoitus. Mielipiteitäkin kerätään lähinnä näön vuoksi, jotta syntyisi vaikutelma, jossa kaupunkimme ikäänkuin "kuulisi" asukkaitaan.

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus/Helsingin_keskustavisio_2020_09.pdf

Seuraavaa tekstiä lukiessa voi miettiä, kenen kannalta tuo suunnitelma luo viihtyisää keskustaa?
Eikö vihreillä jo ole oma viihtyisä keskustansa Kalliossa? Häämeentiekin rakennettiin joukkoliikennekaduksi ja pyötäilytieksi.

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/keskusta/uudistukset#keskustan-kehityksessa-tavoitteena-viihtyisa-kaupunkitila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti