Jo viime joulukuussa (TM 22/2017) ilmestyi Tekniikan Maailmassa kolumni
jossa ihmeteltiin: "Voisiko joku kertoa, miksi autot pitää häätää
Helsingistä?". Kommentti käsitteli ja arvosteli laajasti mm. keskustan
kävelykatuhankkeita: Espaa, Kaivokatua, Hämeentien
henkilöautoliikennehäätöä jne. sekä bulevardihankkeita.Kirjoitin näistä jo joulukuussa 2016 tässä blogissa: http://politiikkaajapropagandaa.blogspot.com/2016/
Kysymys on
Laajasalossakin erittäin akuutti, sillä yksi tapa kurittaa
yksityisautoilua on Laajasalontien bulevardi-hanke, jolla tullaan
hidastamaan risteyksineen valoineen,
henkilöautoliikennettä. Nyt voimaan on tullut jo ajonopeuden pudotus
50km:iin tunnissa, jota eivät autoilijat vielä ole tahtoneet edes
tunnustaa olemassa olevaksi, nopeudenvalvontakampanjoista huolimatta.
Samoin liikennevalot ostarin liittymässä ovat hidaste. Tämä, alunperin,
uuden ostarirakennustyömaan aiheuttama risteys, on vasta esimakua
tulevasta.
Kaupungin kaavoitusosasto on aina kysyttäessä, muistanut
muistuttaa, että yksityisautoilu on katoavaa kansanperinnettä
Laajasalossa ja se korvataan uudella uljaalla pikaraitiotiellä.
Tilastojen ja henkilömielipiteiden valossa en tätä menisi lainkaan
vannomaan. Varsinkin kun asukasmäärä Laajasalossa on kertautumassa.
Vasta-argumenttinamme on aina ollut se tosiasia, että suinkaan kaikki
eivät ole menossa keskustaan, vaan erittäin suuri osa asiointi- ja
työpaikkaliikennettä suuntautuu Herttoniemeen ja Itäkeskukseen ja sieltä
kehätielle. Myös Viikin kautta on hyvä yhteys pohjoiseen ja länteen.
Kaikille ei riitä muun joukkoliikenteenkään linjat ja aikataulut. Tämä
tieto on välitetty kaavoittajalle ja liikennesuunnittelijalle.
Kaupunkimme ja sen kaavoituksen perimmäinen tavoite ei ole suinkaan itse
henkilöliikenne, vaan rakentaminen. Tarvitaan rakennusmaata tuon
bulevardin varsille. Tämä kuulostaa hölmöläisten hommalta. Mennään
rakentaminen edellä. Lisärakentaminen kaupungin tahdilla, tulee
tukkimaan liikenneyhteydet jo ennen raitsikaa ja edelleen rakentamisen
lisääntyessä, myös tuon hidastetun bulevardin. Bulevardin varsilla
tuskin tullaan näkemään iloisia kahvilassa istuskelijoita tai äitejä
lastenvaunuineen (kuten bulevardisuunnitelmissa auvoisasti kuvaillaan).
Neljällä kaistalla valoissa seisovien ja niistä kiihdyttävien autojen
meteli, pakokaasut ja tiepöly huolehtivat kansan pysyttelemisen poissa
bulevardin varsilta.
Rakennusmaana toki bulevardin varsi on
ymmärrettävämpää ja hyväksyttävämpääkin, kuin urheilupuiston alue, tai
muut Laajasalon viherkeitaat. Liikennesuunnittelijana pitäisin kiirettä
Herttoniemeen ja Roihupeltoon suuntautuvan ratikkakiskon rakentamisessa,
noin ensihätiin. Se ei kuulemma ole tulossa pitkiin aikoihin, viime
tapaamisessamme kyseltynä. Se ei ollut, ihan oikeasti, vielä edes
suunnitteilla. Sillä väitteellä torpattiin ratikkavarikko Roihupellossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti