tiistai 13. marraskuuta 2018

Laajasalon ja Jollaksen suunnitelma on maantieteellinen mahdottomuus

Kymmenen kilon kana ei mahdu kilon pussiin, tai tässä tapauksessa, pussista pois.
Kaupunkisuunnittelu yrittää suunnitelmillaan ylittää mahdottomuuksien rajan.
JOS kaavoituksen viitoittama rakentaminen Laajasalon / Jollaksen alueella toteutuu, alueilta ei ole mahdollista, järkevissä aikatauluissa, liikennöidä töihin, eikä töistä kotiin. Asukasmäärää kaavaillaan kolmin kertaiseksi mutta liikennesuunnitelmat eivät osoita, miten asukkaiden työmatkat saadan järjellisiksi ajallisesti.

Alla olevassa kuvassa on erittäin yksinkertainen vertailu, miksi Laajasalo / Jollaken alueesta ei voi koskaan rakentaa kaupunkikeskustan asukastiheyden mukaista "Cityä", kuten kaavoittaja, taivaita maalailevassa estteissään kertoo. Ikääntyvä väestö ei koskaan tule "sujahtelemaan" polkupyörillä vihreiden visioimia baanoja keskustaan tai edes kaavailtu määrä asukkaita pystyttäisi rahtaamaan työakoina, järkevässä aikatulussa raitsikalla.

Miten ammattinsa osaava kaavoittaja voi puhua Laajasalosta keskustamaiseksi taajamaksi rakennettuna? Suunnitelmissa on tällä hetkellä meneillään juuri tältä pohjalta tuotannossa oleva kaavoitus. Tästä kartasta näkee sen kummempaa liikenteellistäkään ymmärrystä vailla oleva, että Helsingin keskustasta lähtee/tulee 5 moottoritietä ja kolme raideyhteyttä (2 Metrorataa ja lukuisa määrä junayhteyksiä) KUN taas Laajasalosta ei edes suunnitelmissa ole, kuin yksi "bulevardi" liikennevaloineen ja risteyksineen ja mahdollisesti joskus toteutuva Kruunuvuoren silta. Vartiosaari on edelleen rakennuskiellossa ja JOS raide sen kautta Vuosaareen rakennetaan joskus, raitsikan tulee täyttämään suurelta osin vuosaarelaiset.

Kaupungin perustelut voimakkaalle rakentamiselle Laajasaloon ja Jollakseen eivät ole pitäviä. Ei Kruunuvuoren sillan jatkuvasti nousevien kustannusten vuoksi, tai raitiotien kustannusten vuoksi, eikä ratikkahallin pakonnomaisen sijoittamisen Laajasaloon, vuoksi. Ratikkahallia ajetaan urheilupuistoon lisärakennusmaan hankkimiseksi, sen varjolla. SE on kaavoittajan mielestä moraalisempaa, kuin suora urheilupuiston asunnoiksi kaavoittaminen. Ratikkahalli mahtuisi paljon paremmin Roihupellon teollisuusalueelle Jokeriradan varteen, parempien raideyhteyksienkin varteen. Punainen 4? osoittaa Jokeri0 linjauksen Laajasalosta Herttoniemeen ja Roihupeltoon. Tämä on ollut jo vuonna 2013 yleiskaava 2050 kaavioissa piirrettynä, vaikka liikennesuunnittelija ei sitä tunnusta edes suunnitelmaksi. Miksiköhän?
Vuodelta 2014 laskettuja liikennemääriä Helsingin keskustasta päivässä. Laajasalosta kulki 23000 autoa joka  ylittää Vihdintien määrän ja huomioon on otettava, että Vihdintie on moottoritie ja Laajsalontiestä ollaan tekemässä kaupunkibulevardi. JOS Laajasalo rakennetaan kaavoittajan suunnitelmien mukaan, olen syvästi pahoillani kaikkien laajasalolaisten puolesta joita siis tulee olemaan n. kolminkertainen määrä nykyiseen verrattuna n. 69000 autoa päivässä. Sellaista menoa näkyy ainoastaan Länsiväylällä. Laajasalontie ei levene tai nopeudu, päin vastoin se bulevardina hidastuu. Siitä ei tule uutta "Länsiväylää" eikä edes Itäväylää. Jos Laajasalosta saataisiin autot ulos, liikenne ruuhkautuu viimeistään Herttoniemeen, kuten jo nyt. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti