Mitä tuumaisit jos sinun
tonttisi olisi, kaupungin toimesta, kaavoitettu ja lunastettu puistoalueeksi nimelliseen
hintaan ja muutaman vuoden kuluttua Helsingin kaupunki ryhtyy kaavoittamaan ja myymään
tai vuokraamaan tonttiasi moninkertaisella voitolla osaketalojen
rakennusmaaksi?
Jos näin tekisi
yksityishenkilö, hän luultavasti joutuisi vastuuseen huijauksesta tai keinottelusta
(vertaa Nuorisosäätiön tonttijunailut). Helsingin päättäjät ja kaavoittajat näyttävät saavan tehdä kuten heille parhaiten sopii ja heille näyttää sopivan samanlainen sisäpiirikauppakeinottelu, kuin mitä poliisi tutkii paraikaa Nuorisosäätiön toiminnassa.
Mitä kukin tästä keinottelusta hyötyy, jää arvailujen varaan.
Moraali tai laki ei näytä kaupunkisuunnittelusta vastaavia henkilöitä jarruttelevan.
Mitä kukin tästä keinottelusta hyötyy, jää arvailujen varaan.
Moraali tai laki ei näytä kaupunkisuunnittelusta vastaavia henkilöitä jarruttelevan.
Toinen ongelma, jota kaupunkisuunnittelijat eivät ole ahneuksissaan tulleet ajatelleeksi, on jo
puistokaavavaiheessa kaupungin itse esille tuoma Jollaksen perukoiden hankala
liikenteellinen sijainti joka ei mahdollista suuria asukasmääriä. Ajattelun
luulisi olevan sallittua näin vastuullisissa tehtävissä toimivilla henkilöillä.
Kannattaisi myös tutustua karttaan, ennen suunnitelmien julkaisemista. Tätä ei
ole tehty koko Laajasaloakaan kaavoitettaessa. Nyt rakennetaan ”Cityä” jonne ei
pääse tai josta ei pääse töihin järkevässä työmatka-ajassa. Asukasmäärä
moninkertaistuu mutta liikenneratkaisut vaikuttavat lähinnä naurettavilta.
Laajasalo on SAARI, eikä se siitä juuri muuksi muutu yhdellä tai edes kahdella ratikkasillalla.
Myös Jollaksen liikenne tulee pakkaantumaan Laajasalon bulevardille ja sille
ainoalle maantiesillalle, muiden muassa. Ruuhkaliikenne on jo
nykyasukasmäärälläkin tukkoista, miten sitten mahtaa olla vuonna 2050?
Huomata myös sopii, että JOS Vartiosaaren kaava astuu voimaan hallinto-oikeuden ja KHO:n päätöksen vastaisesti, ja raitiotie Vuosaareen joskus rakennetaan, sitä tulevat käyttämään myös Vuosaaren asukkaat joten Laajasalosta ei enää porukka raitsikaan mahdu. Sillä ei ratkaista Laajasalon liikenneongelmaa lainkaan.
Huomata myös sopii, että JOS Vartiosaaren kaava astuu voimaan hallinto-oikeuden ja KHO:n päätöksen vastaisesti, ja raitiotie Vuosaareen joskus rakennetaan, sitä tulevat käyttämään myös Vuosaaren asukkaat joten Laajasalosta ei enää porukka raitsikaan mahdu. Sillä ei ratkaista Laajasalon liikenneongelmaa lainkaan.
Toivon mukaan asukkaat
heräävät tunnistamaan sen poliittisen klikin joka tällä hetkellä
kaupunkisuunnittelua johtaa ja vaihtaa heidät seuraavissa kunnallisvaaleissa järkeä
enemmän käyttävään porukkaan. Vastuuhenkilöt löytyvät kaupungin verkkosivuilta.
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti