torstai 7. helmikuuta 2019

Minne menevät kaupunkimme rahat?

Helsingin kaupunki teki ennätystuloksen 400 miljoonan euron ylijäämän (SK14/2019) ja kuitenkin...
...poliitikot huutavat yhdessä kuorossa, kuinka kaikkialta pitää kiristää: virkamiehiä vähennettävä, leikattava koulutuksesta, terveydenhoidosta, eläkkeistä... Kuitenkin toisella kädellä syydetään rahaa järjettömiin hankkeisiin, kuten Kruunusillat ja koko "saaristoratikka" haahuilu.
Metrokin olisi tullut edullisemmaksi Laajasaloon, kuin mitä tulee maksamaan nykyinen "pika"-ratikkalinja siltoineen. Sen kapasiteetti ei tule koskaan yltämään metron kuljetuskapasiteettiin. Laitoin sanan "pika" lainausmerkkeihin, koska se ei myöskään pärjää metrolle nopeudessa.
Jokerilinjan "pikaratikka" kustannusarvio on luokkaa 10 miljoonaa/kilometri.
Raideliikenteen kannattavuudesta on myös lausuttu madonlukuja. Miten ihmeessä Anni Sinnemäki tai Marja Piimies voisivat saada sen kannattavaksi vakka he myisivät jokaisen vihreän pläntin tässä kaupungissa? https://politiikkaajapropagandaa.blogspot.com/2018/08/raideliikenteen-rakentamisen-hyoty.html

Anni Sinnemäki puolusteli raideratkaisun jättikustannuksia:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/742231-onko-helsingilla-piikki-auki-raidehankkeissa-nama-pian-alkavat-jattimaiset-tyomaat
Vuonna 2007 pohdittiin vielä vaihtoehtoa, jossa metro oli mukana: https://docplayer.fi/113108119-Laajasalon-raideyhteys-supistettu-metro.html

Kun verrataan metron kustannusarvioon (3 asemaa 270 miljoonaa ja 7 asemaa 500 milj. Metron kapasiteetti on monin kertainen (nopeus/asiakasmäärä)),  ns. pikaratikkaan, nykyisen saaristoratikan kustannuksiin siltoineen. Ratikkaratkaisu tulee lähentelemään 500 miljoonaa.  Mitä ratikkarahalla saadaan? Maisemaa rumentavia ja laivaväyliä haittaavia siltoja ja hidasta, pienikapasiteettista joukkoliikennettä. Sen lisäksi sen järkyttävän budjetin maksajiksi tarvitaan järkyttävät määrät uusia asukkaita Laajasaloon, Vartiosaareen ja Ramssinniemeen.
Myös Laajasalon urheilupuisto uhrataan rahalle, eli ratikkavarikolle 15 kerroksisine kerrostalokomplekseineen vanhan kartanon kulttuurimaisemassa. Asukkaiksi kaavaillaan sinkkuja ja pienasuntosijoittajia. Asunnoista ei tule edullisia, vähävaraisen kaupunkilaisen asuntoja.


Kaupunkimme kustannusarvioiden on myös tapana nousta kun lähestytään toteutusta ja toteutuksen aikana. Alemmilla hinnoilla hanke runnotaan läpi päätöksenteosta ja sen jälkeen ei enää tarvitse hirveästi kustannuksista huolta kantaa.

Tämä kaikki sopii tietysti vallan mainiosti rakennuttajille ja rakennusurakoitsijoille. Heidänkö taskuun verorahamme ovat menossa? Siltaurakastakin käärii sievoiset voitot useampi toimija. Tästä kehityksestä hyötyy myös keinottelijat, koska sillan rakentamisen jälkeen, Kruunuvuoren ja yleensä ratikkakiskojen ulottuvissa olevien kiinteistöjen arvo pomppaa n. 1000 eurolla /m2. Kannattaa ottaa iso laina ja sijoittaa radanvarsiasuntoihin, jonka jälkeen kaupungin mainostamille "edullisille" kerrostaloasunnoille voi heittää hyvästit.

Ketkä ovat näistä järjettömistä suunnitelmista vastuussa?
Saaristoratikkaidean äiti kerrotaan olevan Marja Piimies, kaupunkimme asemakaavapäällikkö.
Hän ajaa "lastaan" eteenpäin kaikin käytettävissä olevin keinoin ja keinoja kaihtamatta. Toinen hankkeen puuhanainen on Anni Sinnemäki. Kaupungin uljaasta uudesta ilmeestä kertovat esitteet ja hankesuunnitelmat ovat täynnä sumutusta ja runollista maalailua aivan toisenlaisista olosuhteista, kuin mitä on tulossa.

Liikenne tulee olemaan yksi merkittävimmistä pullonkauloista ja siihen Piimiehellä, Sinnemäellä ja kaavoituksella on ratkaisu "yksityisautoilu loppuu". Se on vihreää toiveajattelua eikä ratikan kapasiteettikaan tule riittämään järkevään työmatkaliikenteeseen. Kaiken lisäksi se suuntautuu vääriin ilmansuuntiin.
Laajasalosta tarvittaisiin yhteys ennen kaikkea itään ja pohjoiseen, nyt kaupunkimme ”manipuloima” liikennetutkimus väittää, että suurin liikennemäärä suuntautuukin keskustaan, (jotta se saaristoratikka saataisiin rakennettua).

Johdossakin täytyy olla vikaa: ”Toimialajohtaja Mikko Ahon alaisuudessa toimialalla työskentelee noin 1 700 henkilöä. Toimialan toimintaa ohjaa ja valvoo kaupunkiympäristölautakunta jaostoineen”. Poliittinen johto on Anni Sinnemäellä: ”Apulaispormestari Anni Sinnemäen toimialaan kuuluvat maankäyttö ja kaupunkirakenne, rakennukset ja yleiset alueet ja palvelut ja luvat -kokonaisuus.”

Nämä järjettömät suunnitelmat siunaa Helsingin kaupunkiympäristölautakunta , joka on poliittinen elin ja valitaan vaaleilla äänestettyjen kaupunginvaltuutettujen joukosta, poliittisin perustein ja voimasuhteella.

Äänestäkää heidät ulos, kenties johtoporraskin saadaan vaihtoon samassa rytäkässä.
Henkilönimet löytyvät tästä linkistä:
https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/yhteystiedot

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti